Kommandon 'aptitude search' är mycket användbar i slika tilfällen.

Jag vet inte om dessa är vad du är ute efter, men 'aptitude search
qmail' gir i alla fall dessa resultat på Hardy:

p   masqmail - A mailer for hosts without permanent internet
connection
p   qmail-qfilter - qmail-queue filter
frontend
p   qmailanalog-installer - Installer package for building qmailanalog
binary package

För att söka på beskrivningen och inte på packetnamnet kan man använda
'aptitude search ~d[söksträng]'

/Stian