2008/11/10 <[EMAIL PROTECTED]>

-sedan kommer en text om programmets rättigheter och lite allmänn info och
> [...]
> ubuntu 8.04.1 (none) tty1
> -en tom rad-
> (none) login: (förväntas min admin login? i så fall kommer även: )
> Password: (efter korrekt lösenord som admin: )
> mitt adminnamn@(none)'~$_ (det lilla sträcket blinkar förväntansfullt)
> Vad gör jag nu?
> Är det verkligen så att alla mina program och inställningar är intakta och
> själva ubuntu ligger för sig sjäv i sin egen partition? Ka jag då
> ominstallera om inget annat hjälper, utan att uppdateringarna och övriga
> op-systemrelaterade inställningar försvinner/skrivs över?

Det beror på hur du installerade Ubuntu från början. Jag rekommenderar att
man skapar en egen partition för /home och sedan använder resten som /
(rot). Då kan man installera om utan att ens personliga filer och
inställningar försvinner. Du kan med hjälp av kommandot df (eller mount) se
vilka partitioner du har. Efter att du loggat in som du beskriver ovan
skriver du helt enkelt "df" (utan citationstecken) och får då en lista på de
filsystem som finns monterade ("mountade"). Om "/home" dyker upp i kolumnen
längst åt höger så har du /home på en egen partition och du bör kunna
installera om utan att något värdefullt försvinner, men du får naturligtvis
vara försiktig och inte lita blint på vad jag skriver här!

Har du viktiga filer så föreslår jag att du gör som sergio skriver och
startar med en live-skiva (Ubuntus vanliga installations-cd är t.ex. en
live-skiva) och gör backup på allt viktigt. När du sedan gör
ominstallationen, tänk på att göra en separat /home-partition (snåla inte
med utrymmet för den - det går att öka, men det är något komplicerat).

/micke