Du har köpt en skiva med en version av Ubuntu som är lite över ett år
gammal. I Microsoft-världen är detta inte mycket, men i Ubuntu-världen är
detta en gammal version :)

Du kan uppgradera utan att allt försvinner, så länge du använder dig av
verktyget för uppdateringar (och alltså inte installerar om allt). Det kan
dock finnas en poäng med att köra 8.04, eftersom det är en så kallad
LTS-version som har support i tre år (fem år i server-varianten), istället
för 18 månader som i t.ex. 8.10. Det är en smaksak vilket man föredrar.
Själv kör jag alltid "the latest and greatest" :)

/micke