Den den 25 december 2008 04:11 skrev Conny <uncur...@swipnet.se>:
> Jag lade in UUID= & mountpunkter på alla 5 hårddiskar i fstab, körde
> kommandot sudo mount -a
> Allt var frid & fröjd tills jag bootade om, då var hela fstab återställd
> igen.
> Konstigt nog var det en enda disk (fast utan UUID=) kvar i fstab, den
> hade nåt med uhelper=hal inskrivet som inte jag har gjort. den kunde jag
> inte komma åt pga rättigheter som vanlig användare.
> Tror jag blir tokig på detta.
> Ska inte fstab vara skrivskyddad?!

Du ska ej kunna redigera fstab utan att vara superuser - nej.

Bäst vore om vi får se hur din fstab ser ut, innan och efter du redigerar den.
Även hur det ser ut när du kör "sudo fdisk -l".

Om jag vore dig skulle jag välja mellan att..
1) Felsöka vidare. Lägga till en partition i taget i fstab och starta
om. Se om den skriver över filen vid varje uppstart eller om det är
när du lägger till en viss partition.
eller
2) Testa att installera "disk manager" och se om det löser dina
problem. Paketet heter usermode: "sudo apt-get install usermode" eller
installera via lägg till/ta bort program, där disk manager ligger
under system i kubuntu och system > administration i ubuntu.

Mvh
Johannes