ons 2010-06-23 klockan 08:51 +0200 skrev evert larsson:
> [...]
> för att bygga hemsidor som jag  når med http://localhost. Men som inte
> används som en webserver, jag har ju bara ADSL.
>
> Eftersom jag aldrig byggt och administrerat hemsidor, än mindre kört
> webservrar är det kanske att ta vatten över huvudet.
>
> Ok.  att nå den via desktop-partitionen är i och för sig inte  så
> viktigt. Valet kan ju ske vid bootningen. Problemet har varit de
> instruktioner som finns att installera joomla på denna server och
> de verktyg -GUI- som jag behöver.
> Jag efterlyser en instruktion för detta.

Att installera din LAMP + Joomla i en virtuell server ger dig en i sig
en separerad "partiton" även om den i enklaste fallet är en stor fil. Om
du vill vara avancerad och lite paranoid så kan du kryptera disken/filen
du lägger din virtuella maskin på. Den virtuella maskinen kan du kopiera
till andra datorer och säkerhetskopiera till andra medium. Vill du hålla
den lätt flyttbar så tänk på storleken, t ex 4G om du vill få plats på
en billig DVD. Installationen av LAMP och Joomla (tasksel lamp etc) är
den samma oavsett om du installerar lokalt på din Desktop eller på den
virtuella servern.

Du når din virtuella maskin med http://192.168.122.2 (eller vilket ip
som den tilldelats) från din lokala desktop. Installerar du
openssh-server på den virtuella maskinen kan du SSH-montera den (samma
ip som http och Platser-menyn). När du monterat disken så kan du
redigera php-programmen i geany, gedit eller vilken din favorit-editor
är och editera bilderna med gimp och inkscape som om filerna fanns
lokalt. Du kan då se resultatet direkt i din webbläsare.

En annan lösning som du antyder är att lägga servern på en annan
partition och välja desktop eller server när du bootar din dator.
Nackdelen är att du måste använda en annan dator för att redigera dina
program och bilder om du inte lägger på ett GUI även på servern. I det
fallet så skulle jag nog hellre installera lamp + Joomla ombord på den
vanliga desktopen.

Mvh
Anders Wallenquist