Ubuntu 11.04
Modem: Huawei E220
Telia kontant

Har problem att koppla upp mitt mobila bredband. Har tidigare använt
detta modem tillsammans med ett annat Telia-abonnemang för mobilt
bredband utan problem från 9.04 till 10.10. Då på platser med god
mottagning. Befinner mig nu i "skogen" där alla former av radiosignaler
är opålitliga och dåliga. Telias kundtjänst i telebutiken hävdade dock
att täckningen här skulle vara tillräcklig.

Telias kundtjänst per telefon vill nästan inte prata med mig när det
inte är Windows i datorn. Problemet skulle dock kunna vara att modemet
inte själv kan välja mellan Telia Edge och Telia standard (3G) och
därför inte klarar att koppla upp ordentligt. Lösningen i så fall skulle
vara att låsa till det ena eller andra radioprotokollet, troligen Telia
Edge i mitt fall.

Vid första försöket fick jag faktiskt en uppkoppling mot Telia Edge
några sekunder (om det var en riktig uppkoppling eller bara som det såg
ut vet jag inte). Vet inte heller om det är några moment för att
aktivera abonnemanget eller så som kan ställa till problem.

1) Använder någon på listan Telia mobilt bredand kontant tillsammans med
11.04?

2) Finns det någon möjlighet att "låsa" modemet på Telia Edge?

Försökte också att göra uppkoppling med min Xperia S10 men den visar
lika obefintlig teckning som när jag kopplar upp med Ubuntu 11.04 /
Huawei-modemet. Har även en riktantenn som supporten hävdar skall ge än
bättre täckning, skillnaden är möjligtvis att Xperia-telefonen söker
längre efter nät i vissa riktningar. Antennen tillsammans med modemet
lika lite även om det är svårare att se om det är något som skiljer.
Telia-supporten hävdar att användning av simkortet i en android-telefon
är förbjudet alternativt att det tekniskt inte går (lite oklart vilket).
De kan inte svara på om testerna med telefonen kan hjälpa till i
felsökningen eller inte.

Med det gamla abonnemanget kunde jag koppla upp från den plats jag
befinner mig med riktantenn men med extremt dålig prestanda (ladda in
google.se-font sida tig fem minuter, att mäta något med
bredbandskollen.se var inte att tänka på). Då använde jag mig både av
det Huawei-modem jag har idag och med den Nokia E61 jag hade så som
telefon. Men idag är nätet mer utbyggt och jag tror t ex inte att det
fanns Edge vid den tidpunkten. Däremot vet jag inte om det var via
GSM/HDSPA eller 3G som uppkopplingen skedde. Det äldre abonnemanget var
en variant med relativt låg månadskostnad med höga trafikavgifter (15
kronor per megabyte vill jag minnas).

Prövade även att koppla upp utomhus en sträcka på någon mil. Lyckades
med Tre men inte med Telia på några ställen. Vet inte om det var en
dålig dag, bland annat var täckningen noll vid en större sjö där det
brukar finnas täckning.

3) Skall det gå att koppla upp internet med Telia mobilt bredband
kontant via en telefon, eller är det tekniskt en dead end?

4) Hjälper eller stjälper riktantennen uppkopplingen? Telia-supporten sa
att det var bra med antenn, men kunde inte ge mig en vettig rikting.

Mvh
Anders Wallenquist