Nu har jag raderat dina tidigare meddelanden, men visst var det Ubuntu vi talar om ändå?

Om du vill radera filen, skriv in sudo Nautilus i terminalen, (Man öppnar terminalen via meny eller henom att hålla in ALT och F2 --> skriv terminal och slå enter)
då öppnar sig filhanteraren med root-privilegier.

____Skapa en backup av filen med annat namn___ och radera sedan filen du vill ha bort. Även om man vet eller tror sig vet att filen aldrig mer behövs, så är det bra att ta sig vanan att skapa backup före man raderar filer, speciellt som root.

Då du nu kan öppna terminalen, så kan du ju försöka med att få bort rester av LibreOffice med kommandot
sudo apt-get autoremove libreoffice

Tyvärr tror jag inte att du är färdig än med bara dessa råd. LibreOffice och OpenOffice kan krocka så jädrans radikalt sinsemellan. :( Men försöka duger ibland. :)

Cherrypie!
// Peetra.