Hej Jan,

Jo, det finns gott on instruktioner för hur man installerar Ubuntu. Däremot
(om jag minns dina tidigare försök som har synts på mailinglistan) så är du
i en ganska besvärlig situation med Win8 och UEFI. Även det finns
beskrivet: https://help.ubuntu.com/community/UEFI , därmed inte sagt att
det är enkelt, tyvärr. Säger den guiden dig något?

/Johan