Dag Joop,
> Jouw opmerking verbaast me zeer. Als LibO een vork is van OOo en wil laten
> zien dat die beter is, dan ga je toch na of bugs van OOo van voor het vorken
> in LibO zijn verholpen, dunkt me. Dan werk je, nadat je een en ander op de
> rails hebt toch eerst die bugs weg. Dit is niet echt vriendelijk naar de
> mensen
> die voorheen de bugs gemeld hebben. Bij het vorken neem je ook de
> historie mee. Amateuristisch denken en niet professioneel naar je
> gebruikers.

Wellicht heb ik me niet goed uitgedrukt; bij het verhelpen van bugs in
Libreoffice wordt gekeken naar bug-databases van Libreoffice, OpenOffice.org,
Ubuntu, Redhat, SUSE, Debian, etc..
Omdat er inmiddels grote verschillen zijn tussen OOo en LO onder de motorkap,
is het aantal bugmeldingen voor OOo dat niet meer van toepassing is op LO
steeds groter. Als een bug in OOo wordt opgelost, verandert de bugstatus bij
OOo. Voor mensen die aan LO werken is dit moeilijk te volgen, ook omdat als een
bug in de OOo-bug-database in LO wordt opgelost, dit niet in de status van de
OOo-bug kan worden aangegeven. Qua codebase zijn het twee verschillende
programma's (sinds de start van LO zijn er ruim 50 000 code aanpassingen
doorgevoerd, varierend van 1 tot duizenden regels per aanpassing).
LO heeft sinds versie 4 een geheel herziene reg.expr. afhandeling; gevolg is
dat bugmeldingen in OOo over reg.expr. niet meer meegenomen worden.
En dat maakt het extra interessant om toch een bug aan te maken bij LO, dan kan
de nieuwe reg.exp.-afhandeling verder verbeterd worden.

> Ik heb versie 4 nog niet durven installeren omdat er, zo lees ik ook vandaag
> nog op dit forum, nog steeds problemen zijn met het
> overzetten/meenemen van de eigen instellingen. Dat dit in derde update
> nog niet verholpen is, is geen reclame voor LibO (dat ik op diverse pc's van
> klanten heb geïnstalleerd). Blijf uitzien dat de ik hoor dat update zonder
> problemen kan.
Ik houdt LO bij op een ruim 50 machines, in versies varierend van 3.4 tot
4.1(ontwikkelversie). Over versie 4.0.3 ben ik erg enthousiast en hoor ik
positieve berichten van gebruikers, met name over uitwisselbaarheid met MS
Office/ MS Visio en nieuwe, prettige, functionaliteiten.
Het upgraden van een machine van versie 3 naar 4 kost me minder tijd/inspanning
van een upgrade van bijvoorbeeld MS Outlook. Ik moet ook minder instellingen
handmatig goedzetten. Het desgewenst overnemen van de oude
gebruikersinstellingen gaat met een 1-regelig scriptje; gebruikers merken er
niets van.
Samenvattend: ik beveel versie 4.0.3 van harte aan, zowel voor thuis als voor
zakelijk gebruik.

Winfried