Aanvullende informatie:

Als ik Base wil afsluiten ( Ctrl-W of Ctr-Q ) wordt het scherm grijs (
hangt ).
Als ik vervolgens via het kruisje af wil sluiten krijg ik de keuze
"geforceerd afsluiten" of "wachten tot st.juttemis".
Kennelijk iets structureels aan de hand.
Na her-installatie via synaptic
( Versie: 5.0.5.2
Build ID: 1:5.0.5~rc2-0ubuntu1~trusty1
Locale: nl-NL (nl_NL.UTF-8) )