Op zo 28 mei 2023 om 11:49 schreef Julien Lamont <jula...@skynet.be>:

> [...]
> beperk ik zoveel mogelijk input via toetsenbord wij mensen zijn heel
> goed in het schrijven van fouten ik los dat op door veel met validatie
> te werken
> dikwijls ook in twee stappen eerst bvb "taal"  en dan "woord"  ik heb
> dan een lijst waar per taal woorden instaan en geef in een cel de taal i
> n via een "index"formule bouw ik dan een hulpkolom op waar de woorden
> instaan die met die taal overeenstemmen en refereer dan naar die kolom
> in mijn tweede validatie cel
> ik hoop dat er een iemand  weet hoe het kan

Je moet bij validatie dan kiezen voor celbereik. Hier geef je dan het
bereik op waar de woorden staan. In dat bereik ver je dan vervolgens de
lijst in.

> bijkomende vraag ik neem aan dat ik niet de enige ben met wat ervaring
> :bestaat er "een plek" waar we die ervaring kunnenter beschikking
> stellen van anderen ???

Dat kan op https://ask.libreoffice.org/c/dutch/18 (Nederlands) of op
https://ask.libreoffice.org/c/english/5 (Engels) of
https://ask.libreoffice.org/c/german/6 (Duits). Wellicht zijn er op de
Engelstalige of Duitstalige forums meer gebruikers die je kunnen helpen.

M.vr.gr.
Kees

groeten