Hej,

Jag hoppas att vi i och med det här mailet kan sätta stopp för den här
situationen. Efter en vecka och ett tiotal telefonsamtal, lika många sms och
påstötningar via mail varannan dag, börjar jag förstå att den här situationen
har uppstått. Jag har inget intresse av att fortsätta bli kontaktad på det här
sättet, eftersom jag är presskontakt på min fritid, inte får betalt för det,
och har mycket annat jag vill lägga min tid på - min familj, mitt arbete, mina
hobbies, etc. För att sent om sider försöka reda ut den här saken skriver jag
både till Björn och Göran samt Wikipedias mailinglista för att samtliga ska ha
kännedom om detta. I och med detta tänker jag inte svara på fler mail, sms,
telefonsamtal eller inlägg på min användarsida - eller eventuellt andra sätt
som Björn kan tänkas kontakta mig på. Björn har vid flera tillfällen sagt att
han inte ska kontakta mig mer, men har brutit mot det vid flera tillfällen och
därför kommer jag inte att vara kontaktbar för honom längre.

Till att börja med: om mig. Jag heter Lennart Guldbrandsson och jag är
svenskspråkiga Wikipedias presskontakt. Det betyder att jag svarar när
journalister vill ha reda på saker om hur Wikipedia fungerar, ha kommentarer om
saker som involverar Wikipedia eller få förklarat varför något skett, mm.
Dessutom är jag ordförande för Wikimedia Sverige, en förening som åker runt och
informerar om Wikipedia. Jag har också skrivit en bok om Wikipedia. Det är
allt. Jag har ingen makt på Wikipedia mer än det som andra administratörer har,
och därmed börjar vi närma oss kärnfrågorna: vad gör en administratör och hur
fungerar Wikipedia?

Administratörerna är Wikipedias grindvakter kan man säga. Det finns en hel sida
om vad administratörer kan göra och hur de brukar göra:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Administrat%C3%B6rer. De har ingen egen
beslutanderätt, utan genomför vad man kan anta är gemenskapens vilja.
Gemenskapens vilja ska vara konsensus, d.v.s. alla ska vara överens, i teorin i
alla fall. I praktiken görs saker som ingen kan förväntas ha något emot (radera
artiklar med olämpliga titlar, till exempel) utan diskussion, medan mer
svårhanterliga ämnen såsom diskussioner om det ska heta
Eurovisionsschlagerfestivalen eller Eurovision Song Contest stöts och blöts
till alla fått säga sitt och till och med då kan besluten rivas upp när nya
synvinklar tas upp. Administratörerna har alltså bara några extra verktyg för
att ta hand om extra bråkiga användare och konflikter mellan användare. Målet
är att de som på sin fritid skriver artiklar, bidrar med bilder och så vidare,
ska kunna göra det utan störningar. Det här är en nödvändighet för att
Wikipedia ska kunna tillåta fri redigering av artiklarna. Alla kan redigera
Wikipedia, men alla kan också kvalitetskontrollera - och för säkerhets skull
finns det några extra skydd för Wikipedias databas. För mer information om hur
Wikipedia fungerar finns det massor av sidor. Sidan Hjälp som finns länkad i
menyn till vänster är en av de bästa resurserna:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Hj%C3%A4lp

Nybörjare kan inte förväntas kunna allt, och i en del fall blir det krångel.
För egen del började jag 2005 och gjorde i början misstaget att länka till min
egen webbplats, där det fanns mycket information som jag tyckte att Wikipedia
kunde ha nytta av. Det var inte okej, och i nuläget förstår jag varför. Med
tiden har den policy och de riktlinjer som Wikipedia har blivit alltmer
utarbetade (http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Policy_och_riktlinjer). Men
för de flesta nybörjare fungerar det här bra. De blir guidade av frivilliga som
ser den nye bidragsgivaren som en positiv kraft, men som precis som jag behöver
lite styrning för att komma rätt.

I Björns fall blev den här guidningen inte optimal. Jag har inte forskat fram
exakt vad som gick fel, men saker och ting gick fel, såsom det gör ibland på
alla arbetsplatser, i alla skolor, i alla föreningar, inom alla grupper, och i
alla vänskapsförhållanden. I de flesta fall brukar saker ändå ordna upp sig:
folks vilja att komma överens brukar övertrumfa rätt många hinder. Så inte i
fallet Björn. Vi har flera andra 14-åringar och till och med yngre
bidragsgivare, varav några är högt respekterade, så åldern har inte med saken
att göra i någon större skala. Det har däremot Björns ton. Han har "krävt" att
bli särbehandlad, försökt förhandla sig till extraåtgärder, och stressat fram
beslut. Det här har skaffat honom onödiga ovänner. Det här beteendet kan man
dock ibland ha överseende med, ifall personen är vänlig och ödmjuk. Trots allt
är wikipedianer medvetna om att de kan göra fel och att saker på Wikipedia kan
få stora konsekvenser även utanför Wikipedia. Det har Björn inte varit. Han har
varit ytterligt påstridig, vid flera tillfällen ovänlig och otacksam, inte
lyssnat på råd som kunnat avhjälpa situationen, och därutöver börjat antyda hot
(under ett telefonsamtal sa han att det här är "farligt").

Jag får allt svårare att se att det här skulle vara en slump eller ett misstag
från wikipedianernas sida. Det främsta exemplet på det är att han blivit
evighetsblockerad (något som brukar reserveras för svåra fall av bråk) på inte
mindre än tre olika språkversioner av Wikipedia och blockerad i tre månader på
en språkversion
(http://toolserver.org/~vvv/sulutil.php?rights=1&user=Bj%C3%B6rnBergman). Det
är alltför många hyggliga människor som skulle ha missförstått situationen
eller vägrat göra det rätta, för att jag ska tro att det här är något annat än
vad som har sagts i diskussionerna på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Kommentarer_om_administreringen_av_Wikipedia/Arkiv_2010#Bj.C3.B6rnBergman.
 För att wikipedianerna ska kunna göra något annat än att se till så att Björn
håller sig i skinnet har de därför beslutat att evighetsblockera Björn.

Vad betyder en evighetsblockering? Mer information om det finns här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Blockeringar_och_avst%C3%A4ngningar#Anv.C3.A4ndarkonton

Vad kan Björn göra nu? Mitt råd är att Björn och Göran tar en längre diskussion
om det här. Jag har ingen ytterligare makt på Wikipedia men jag har
tillräckligt erfarenhet både av hur Wikipedia fungerar och hur världen fungerar
för att kunna tipsa om att ni håller följande saker i minnet:

* det lönar sig inte att fortsätta kräva saker, begära avblockering eller
försöka övertala folk längre. Björn har haft sina chanser (han har t.o.m.
blivit avblockerad tidigare för att se ifall situationen går att lösa, se
http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Special:Logg&type=block&page=Anv%C3%A4ndare%3ABj%C3%B6rnBergman).

* den här situationen hade kunnat äga rum även utanför Wikipedia. Situationen
skulle också lätt kunna upprepas på andra ställen på internet. Såväl
diskussionsforum som sociala medier, som informationssajter, har policys och
etikett att ta hänsyn till.  För att inte tala om arbetsplatser. När man sitter
bakom ett tangentbord måste man vara mer tydlig och artig än vad man är annars
för att inte verka brysk och okänslig.

* man kan inte förvänta sig att folk ska förlåta och överse med misstag hur
många gånger som helst - eller att man ska få alla chanser att visa upp vad man
skulle kunna göra. Det handlar inte om orättvisa, eller att ingen är villig att
höra Björns argument. Det handlar om att hundra andra Björn försöker exakt
samma sak varje dag på Wikipedia och har exakt samma argument. Björn har fått
mer tid än de flesta, men har ändå inte lyckats visa varför vi skulle ägna mer
tid och energi åt honom. Tänk på det här som en anställningsintervju eller ett
provtillfälle - man har bara ett kort ögonblick på sig att visa vad man kan,
och det kanske kan verka orättvist, men det finns inte särskilt många
alternativ ifall den som bedömer en ska ha någon chans att ta emot alla.

* att redigera på Wikipedia är bara en av många saker man kan göra på internet.
Vill Björn fortfarande bidra till Wikipedia kan han ladda upp bilder (men de
måste ligga under en fri licens, se
http://commons.wikimedia.org/wiki/Huvudsida), till exempel.

* om något år tror jag att såväl Björn som Wikipedia kan vara mogna för en
återförening. Men det bygger på att det faktiskt blir ett avbrott nu.

Därmed har jag sagt mitt i frågan. Jag upprepar att jag inte kommer att vara
kontaktbar framöver.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lennart

Lennart Guldbrandsson, ordförande för Wikimedia Sverige
http://se.wikimedia.org/wiki/Huvudsida

Tfn: 031 - 12 50 48
Mobil: 070 - 207 80 05
Epost: l_guldbrands...@hotmail.com