Hoi Allemaal! Heb net de Xubuntu 20.04 geïnstalleerd met succes. Gezien de vraag om bij te dragen aan de verzendlijst om mogelijk anderen te helpen, hier zijn mij 5 pagina's. Het beschrijft mijn ervaringen van het hele installatie-proces en wat ik daarin kleine items ben tegen gekomen die m.i. beter kunnen. Gezien vanuit een amateurs-point-of-view. Bedankt en good luck!

Groet,

Goese Duikertje

---

Verslag installeren en instellen van Xubuntu 20.04 ( 17-04-2021)

Inmiddels via nomodeset de sessie gestart en toen op buroblad middels sudo thunar toegang gedwongen en toen in etc naar default en toen in grub geopend met notepad. Nu op dat hele precieze plekje , grub_cmdline_linux= “”, dat nomodeset tussen de beide “ “ geplaatst volgens pjotr. Dus is het nu: grub_cmdline_linux= “nomodeset” en toen sudo update-grub gedaan. Dit heeft nu gewerkt!! Hij start nu prima op in die 1400x1050 zetting en is prima zo. Mooi plaatje als achtergrond en voila.

Als ik dit niet had gedaan dan start hij dus wel op en geeft het paarse buroblad met inlog-venster, maar als je het wachtwoord hebt ingetypt en entert, dan plotsklaps is het scherm ineens een wit-achtige zooi waar je niets meer mee kunt dan dus een harde herstart. Op zich zou ik nog wel eens uit willen proberen om gelijk aan 18.04 te komen maar het is voorlopig goed zo.

De op zich prima scherm-opzet van 20.04 van 1400x1050 met 77 HZ refresh is goed om mee te werken. Ik meen dat ik in 20.04 in de videoinfo bij c tijdens opstart géén 1920x1080 heb zien staan.

Ik had een test gedaan met de hoogste die er is en het meest dichtbij kwam, 1920x1440 en dat startte wel op maar gaf een te klein bureaublad en heb het dus nu weer terug gezet.

Inmiddels ook Arandr erbij gezet naast Beeldschermen in instellingen, maar beiden geven me niet veel vertrouwen dat er iets mee te doen is.

--------

Zo, nu eerst maar eens even terug naar het begin. Het eigenlijke installeren van 20.04 de 64 versie.

Heel fijn dat nu inderdaad gebleken is dat mijn systeem daadwerkelijk die 64 bits versie aan kan.

Nadat ik de live-dvd erin had gedaan, moest ik dus bij de eerste keuze-schermen aanklikken dat ik in de NL-taal wilde én een NL-keyboard had én, de slimme trick, kiezen voor Nomodeset. Dat was ook verwarrend want er staat op het welkomscherm onder de regel “uitproberen een regel met “uitproberen in safety-graphics.” Maar dat is dús al de Nomodeset..!! Je hoeft dus niet via F6 daar te kiezen..! Enfin, zo opgestart en wachten tot hij klaar is.

Als alles goed is gegaan, zoniet dan staan de partities er niet bij.., dan zie je alle partities erbij staan in het grijs. Oftewel nog niet geactiveerd….!!!! Hier moest ik even hard leren dat ik hier dan eerst alle partities even moet activeren / dubbelklikken, want zodra je klikt op installeren gaat Gparted met die partities aan de gang om ze in te lezen. Als je ze nog niet hebt geactiveerd……,dan kan Gparted die niet goed openen én afsluiten..!!! Input/output error enz dus afbreken enz..!!

Maar als ze dus wel geactiveerd zijn, dan zal Gparted zelf vragen of hij ze zal afsluiten en dan gaat alles goed !!

Ik had ook al vóór het hele installeren even alle partities laten checken op fouten via Gparted op de 18.04 live-dvd. Zelfde verhaal met activeren. Dus toen ik met de 20 installatie begon en Gparted alles klaar maakte , bleek dat hij geen fouten had gevonden en alles kon doorgaan.

Er is nu nog wel een ander probleem, even vooruit lopend op het proces zelf, namelijk dat vanwege die nomodeset-instelling, het eigenlijke installatie-proces-scherm dus in feite net te groot is. Je kunt nog wel met de muis tegen de zijkanten aan drukken op het scherm maar dat is net niet voldoende om alle keuze-knoppen te kunnen zien. Gevolg is dat je dan de meeste keuzes maar moet gokken door gewoon op enter te drukken. Ik heb hier nog geen oplossing voor gevonden. Je kan ook nog niet iets van het scherm instellen in Beeldschermen.

Maar goed, alles lukte uiteindelijk wel. En nadat ik dus op installeren had geklikt ging de dvd aan de gang.Toen dus Gparted aan de gang en alles was okay. Hij vraagt dus zelf of hij alles zal ontkoppelen en door op ja te klikken / gewoon te enteren doet hij dus alles goed. Nu komt het moeilijke deel omdat ik alles nu vanuit mijn geheugen moet doen.

I meen dat nu eerst het deel kwam waarbij je keuzes krijgt van op welke manier het moet worden geïnstalleerd. Hetgeen ik erg verwarrend vind is die eerste keuze bovenaan; installeren naast het bestaande….Dat is in feite wat ik dus best wel wil,maar weet dan niet of hij dan een correcte plek zal vinden, laat staan of hij mij dan de keuze geeft om op de door mij voorbereidde lege partitie te gaan staan. You see...verwarrend!

Ik heb dus gekozen, zoals altijd vanwege mijn oude aantekeningen..., voor de onderste optie ;

– Kies voor iets anders.

– Dan ga je op de voorbereidde, lege partitie staan.

– Klik op de knop rechts vanwaar de tekst staat: deze partitie Niet gebruiken en er verschijnt een keuze-menu.

– Kies, door omhoog of omlaag te scrollen, voor ; ext4 loggend bestand.

– Vink aan het blokje : deze partitie formatteren.

– Kies als Aankoppelingspunt het home-teken ; “/ “. Dit zorgt er o.a. voor dat nu bij het opstarten

  direct deze nieuwe partitie als eerst wordt gebruikt. Je kan later eventueel via Gparted die home

  ook op een andere partitie zetten om die dan als eerst te laten starten.

– De rest van wat er staat gewoon zo laten staan !

– Dan klik okay of enter

( Ook hier vind ik dus veel heel,erg onduidelijk en moet je veel “gokken” als je dit niet elke dag doet. Zoals de meeste van de mensen die dit hooguit eens in de 3 tot 5 jaar doen..!! Het is omdat ik wat aantekeningen had gemaakt die me vrij aardig door het proces heen helpen, maar het is naar mijn menig veel te veel voorzien van opties die erg gevaarlijk zijn en je hele systeem kunnen slopen..! Laat staan de enorme tijd die je dan daar mee kwijt bent. Ruimschoots ruimte voor verbeteringen..!!

Zo staat er dus helemaal onder al deze invul-keuzes nog de optie ; Apparaat waarop de opstarlader geïnstalleerd wordt…..!! Dit zegt hier dus helemaal NIETS..!!! Is volledig verwarrend voor al die mensen die het maar eens in de tijd moeten doen. Deze lijn wordt hier gebruikt in een pc-proces. Maar als je letterlijk het begrip opzoekt in een woordenboek dan praat je dus over iets van een machine oid…! Wat wordt hier nu bedoeld?? De harde schijf van de pc, de eerste partitie, de gewenste partitie, of iets van een machine…..enz. Verwarrend!! Vooral gevaarlijk omdat mensen van nature nieuwsgierig gaan kijken wat er onder die knop zit…!En dan heel makkelijk verkeerde keuzes gaan maken omdat ook die onduidelijk zijn. En waarvoor..??? In al mijn installaties heb ik dus gewoon die knop niet aangeraakt en alles zó gelaten, klaar. Ik weet nu dat er min of meer mee bedoeld wordt ; de grub plaatsen op de pc schijf aan het begin zodat het voor de gehéle schijf werkt. Ondanks dat toch verwarrend…!! Ik had namelijk wel eens die keuze gemaakt voor bv de 16.04 maar dan krijg je dus foutmeldingen van iets van: er is geen bestandssysteem gedefinieerd. Gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelingsmenu….Ja , daar kom je dus lekker snel mee weg….!!! Dit deel moet veel eenduidiger,simpel en fool-proof zijn! )

Nu weet ik even niet meer wanneer de keuze komt, vóór of na het bovenstaande, maar er worden dus twee keuzes aangeboden. Ook verwarrend..! Iets van:

1. ( automatisch al aangevinkt) O f hij alle updates zal binnenhalen tijdens het installeren?

2. ( open) Of hij ook al de extra software van derden enz zal binnenhalen?

Het geeft geen enkel inzicht of dat verstandig is. Of wat het inhoudt. Voor mij en de meeste mensen geldt , het liefst zo snel mogelijk eerst het systeem werkend krijgen. Maar goed, ik had dan toch maar beide opties aangevinkt. Het zou dan wat langer duren, maar dan gokte ik er maar op dat de meeste belangrijke zaken er meteen bij zouden zitten. En dat bleek ook correct te zijn. Je moet er dan wel op bedacht zijn dat het proces dus extra lang duurt en dat je kunt gaan twijfelen of het proces niet in een loop is vastgelopen. Ik had vroeger daarom wel eens de hele zaak gestopt met alle gevolgen van dien…!

Als ik het me goed herinner dan begint dan het invul-menu over wie ik ben enz. Wat ik daar dus heb ingevuld is dit:

1. Mijn naam ( Admin)

2 PC-naam zoals bij allen ; Mijn pc-naam

3. Gebruikersnaam : mijn subnaam ( klein)

4. Wachtwoord: mijn normale paswoord xxxxxxxxxxenz

5. Wachtwoord herhalen; als bovenaan

Zover ik het me kan herinneren, gaat nu het install-proces eindelijk van start.

Hij vraagt dan nog even of Amsterdam de juiste locatie is, prima joh! En of de voor ingevulde taal NL en toetsenbord in NL okay zijn, prima. En dat is eigenlijk wel zo’n beetje alles.

Rustig afwachten totdat hij na ± 30 tot 45 minuten klaar is. Aan het einde krijg nog de keuze om verder te gaan met de try-out-sessie of dat je dus wilt herstarten zodat alles kan worden geïnstalleerd. Ik koos voor herstarten en dan sluit hij af door o.a. de schijf automatisch uit de dvd-player te schuiven. Die moet je eerst eruit halen,dicht schuiven en dan op enter drukken.

Maar nu komt het lastige van alles weer in mijn geval…, Na de opstart krijg je nu dus niet die keuze van met in safety-graphics / nomodeset starten…! Doe ik dit niet en laat hem gewoon starten dan krijg je dus weer dat zelfde probleem van na het wachtwoord invullen op een redelijk gewoon scherm dat hij overspringt naar een onbruikbaar wit-achtige scherm….!!

Ik moest dus direct bij de opstart van grub, kiezen voor de letter “e” zodat ik in het onderste gedeelte in de zin-lijn net ná RO dus de nomodeset kon intypen…!! Dan op f10 en hij herstart nu keurig op en geeft voor het eerst mijn werkende nieuwe 20.04 in de scherm-opzet van 1400x1050…!! Hoi.

Maar om dit dus nu permanent te maken moest ik weer wat capriolen uithalen…!!

Volgens de pjotr-tekst moet dat als volgt;

xed admin:///etc/default/grub

Druk op Enter.

Verander de regel GRUB_CMDLINE_LINUX="" in:

GRUB_CMDLINE_LINUX="nomodeset"

c. Sla het tekstbestand op en sluit het.

d. Nu in de terminal (kopieer en plak):

sudo update-grub

Druk op Enter en tik desgevraagd uw wachtwoord in. In Ubuntu blijft dit geheel onzichtbaar, u ziet

zelfs geen sterretjes wanneer u het intikt, dat hoort zo. In Mint is dit veranderd: u ziet wel sterretjes.

Druk opnieuw op Enter.

e. Herstart uw computer .

Alleen dit is voor Mint en die xed admin werkt niet bij mij. Dus het volgende gedaan:

Eerst even op het buroblad staand een terminalvenster geopend. En daar getypt: sudo thunar. Dan krijg je dus alle rechten die anders niet enige aanpassing zou kunnen laten plaatsvinden.

Dan ging ik naar systeembestand-naar etc-naar default-naar grub. En dan deze openen met Mousepad.

Nu krijg je dus de tekst van de opstart-grub en kon ik inderdaad dit doen;

[...]

e. Herstart uw computer. ( Dit deed ik pas na dat ik alles had afgewerkt en alles ging goed)

Inderdaad is nu mijn opstart dus in één keer goed en alles werkte...HOI!!

Ik heb vrijwel direct dus ook het 10 dingen direct doen-lijstje van Pjotr afgehandeld en het werkt allemaal.

Het enige dat ik nog moest doen was Firefox redelijk instellen. Ook gedaan. En nog mijn Thunderbird-email-programma activeren op deze nieuwe versie. Als volgt;

Pop.kpnplanet.nl

Servertype: pop-mailserver ( poort xxx)

Gebruikersnaam: mijn n...@kpnplanet.nl <mailto:n...@kpnplanet.nl>

Inkomend : pop.kpnplanet.nl.ssl

Uitgaand : smtp smtp.kpnmail.nl start tls

Wachtwoord: xxxxxxxxenz

Hierna herkent hij zelf alles en ik heb ook hier nu mijn werkend email..Hoi.

( Het kan zijn dat ik later ook nog even met dit bezig moet gaan maar dit was ook weer voor Mint geschreven dus of dit goed is voor Xubuntu 20.04 weet ik niet : Hoe kan ik de rechten herstellen van de bestanden in mijn thuismap?

7. Het is een typisch beginnersprobleem: problemen met bestandsrechten in uw persoonlijke map. Gewoonlijk is dit het gevolg van een verkeerd gebruik van /*sudo*/.

Als volgt kunt u dat repareren:

a. Open een terminalvenster.
/(Een terminalvenster opent u zo: *Klik* <https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/terminalvenster.html>)/

b. Kopieer en plak <https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/kopieer-plak.html> de volgende regel in de terminal:

sudo chown -R -v $USER:$USER $HOME

Druk op Enter.

[...]

c. Herstart uw computer (of meld u af en weer aan). )

Klik rechts met de muis op het buroblad en ga naar email-programma. Dan start dus automatisch dat opnieuw aanmelden. Dit was ik me kan herinneren; het invullen van de benodigde data is;

Mijn naam

Gebruikersnaam:

mijnna...@kpnplanet.nl ( ? )

Inkomend pop3 Pop.kpnmail.nl.ssl

Uitgaand smtp smtp.kpnmail.nl (start ls ? )

Mijn orginele wachtwoord ; xxxxxxxxx

Keuze met opslaan mail op pc.

Tevens volgens Pjotr ook de swapneiging van 60 op 10 gezet. En verder zijn lijstje afgewerkt met alle goed tips. Ook alle software-updates zo ver als ik weet, volledig binnengehaald.

Ik heb nu een mapje met de toverspreuken om in één keer alle software van 18 over te kunnen zetten naar 20. Maar ik ben er niet helemaal zeker van of dit wel zo slim is. Ik vraag dus af of het neer-kopieren van die oudere 18 pakketten in de nieuw 20 niet alles van die 20 kapot maakt?

Het liefst zou ik een programma hebben waar vanuit ik simpel even die software kan kiezen die op mijn oude versie 18 staat en dat die dan simpel kan worden gekopieerd naar mijn nieuwe 20.04.

Zo, dit zijn enkele van mijn perikelen als amateurtje. Wie weet heeft iemand er wat aan. Groeten uit Goes