Hej Per

Helt sikkert.

Jeg har lige skrevet et indlæg på håndbrygforum angående mjødbrygning. Jeg
klipper det lige ind her det giver flere indput til god mjødbrygning.

"Meget høj OG gør at gæren har meget svære forhold, især hvis ikke andre
fremmende tiltag er gjort. Man kan godt starte med en meget høj OG hvis man
har fokus på de andre gærfremmende tiltag. Ellers kan det være fornuftigt
at starte med en lavere OG og tilsætte mere honning når gæringen er i gang.
Start med 1050 og tilsæt resten af honningen når gæring er i fuld gang
efter 1 til 2 dage.

Rette pitchingrate er meget vigtig. Den stiger kraftigt med sukkermængden,
med den OG du starter med kræver det en god sund starter på omkring 4 liter
startet med 2- 4 rør sweet mead alt efter hvor frisk din gær er. Eller 2
breve rehydreret tørgær.

pH er meget vigtig for en sund gæring. Gær fungere bedst omkring 5 pH
falder eller stige pH bliver gæring hæmmet. Hvis ikke jeg husker helt galt
fra mine biologi forsøg på hf er gærings hastigheden omkring halveret når
pH falder til under 4 og nede på 1/4 ved 3 pH. Du kan tilsætte kalk til at
hæve pH. Jeg bruger
http://www.maltbazaren.dk/shop/desacid-calciumcarbonat-2237p.html Jeg har
også brugt knust tavlekridt, det virker også. Du skriver du bruger kogt
vand. Kogningen bundfælder kalken og modsat med øl skal du gerne tage
bundfaldet med da det er med til at hæve pH.

Iltning er super vigtigt, og nok den vigtigste enkelt faktor, du kan ikke
ilte din mjød for meget i starten af gæringen, med mindre du har ren ilt.
Ilt din most 30 minutter når du tilsætter gæren og ilt gerne igen efter 12
timer i 30 minutter. Hvis du ønsker at starte med en meget kraftige most
kan du også ilte en ekstra gang efter 24 timer. Især hvis du har kogt
honningen og vandet er det nærmest ilt frit og iltning bliver endnu
vigtigere. Jeg har købt en iltpumpe der kan lavere 5liter i minuttet netop
til at give min mjød et ordenligt skud ilt.

Der er ingen næring i honning derfor skal den tilsættes for at få en sund
gæring. Jeg bruger Ferment K. tilsætter 10g til 20 liter sammen med gæren.
Næringen sikre en sund start på gæringen hvor gæren tilpasser sig mosten og
deler sig. Det sikre dels god smagsudvikling og opformering af gæren så den
ikke bliver træt for tidligt."

/Thomas