Hej Niels-Jørgen

On 22/05/14 20.11, Niels-Jørgen Hermann wrote:
> Spørgsmålet er : hvad betyder mæske tiden for brygningen ?  Jeg har
> forskellig opskrifter hvor mæsketiden ved f.eks 65 grader kan være 60
> min. og i andre opskrifter er den f.eks 90 min. eller mere.   Opnår man
> et højere udbytte ved at mæske længere  ?

Det korte svar er: ja.

Det lidt længere svar er at det er en eksponetielt aftagende funktion og
langt største-delen af konverteringen sker i starten af mæskningen.
Efter sigende er der nogen brewpubs i usa der kun mæsker 15-20 min.

Mao. ja, du får højere konvertering, men ikke ret meget.

Til gengæld kan man risikere øget udtrækning af blandt andet tanniner
fra skaldele, som du nok ikke er interesseret i.

Udover det er der en masse andre ting der spiller ind, som
maltsammensætning. PH, forholdet mellem vand og malt, og naturligvis
temperatur. Og også udstyr.

Så der er desværre ikke et simpelt "less/more is better" svar - en ting
der iøvrigt også gør sig gældende i de fleste andre aspekter af øl og
livet. Med undtagelse af humlemængde selvf, der skal altid mere.

En god måde at lære lidt mere, er at lave en jod-test nogen gange i
løbet af mæskningen. Tag lidt iodophor og lav en tynd men stadig lilla
blanding med vand. Bland en lille smule urt fra mæsken i. Hvis det
skifter farve er der stadig ukonverteret sukker i. Gør det fx. hver 5.
minut og se hvornår der ikke sker mere.

Hvis du iøvrigt ikke ved hvad du skal bruge din dag på kan du læse det
her og blive endnu mere forvirret
http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Starch_Conversion

God weekend!

--