Jeg har som ny i hobbyen selvfølgelig ikke nogen erfaring at dele ud af, men
Niels's kommentar omkring modning fik mig til at erindre en vin entuitast
kammerats "kloge" betragtninger.

Han mener at vin i Magnum flasker smager bedre (er modnet bedre) fordi der er
en større volumen af vin i forhold til luft øverst i flasken, i forhold til de
små flasker. Hvis vi antager at det er korrekt, må det samme jo gælde for øl i
store flasker?
Med hensyn til karboneringen, så syntes jeg i øvrigt at have bemærket at der er
en forskel i "følelsen" af CO2'en, om den er tvangskarboneret eller
flaskekarboneret. Den oplevelse jeg har er at flaskekarboneret øl har en mere
hård eller skarp CO2 end den tvangskarbonerede. Det kan selvfølgelig have noget
med mængden af CO2 at gøre, der er klart mere CO2 i mine flaske øl end der er i
de få fad jeg har lavet.

--
Med venlig hilsen/Best regards,

Michal Rudbeck-Rønne