Hallå,

Någon som är duktig på filsystem här?

Efter 13 år är det dags för ny dator -- stationär dator
i 'hemmakontoret'. Den gamla jobbar på bra så jag unnar
mig lyxen att inte hasta med den nya.

En av datorns arbetsuppgifter är att vara värd för några
virtuella maskiner -- både Virtualbox och Qemu. På den
gamla dator lever de virtuella diskarna på en separat
ext4-partition. Detta är lite av ett mysterium. Varför
gjorde jag så? Vad är bästa valet idag?

Övriga partitioner (/ och /home) är btrfs-partitioner
och det har fungerat hur bra som helst.

Den gamla datorn var tänkt som ren kontorsdator och hade
modesta prestanda redan när den var ny. Från början med
en HDD men ganska snart ombyggd med två HDD och RAID.

Den nya datorn förväntas få bita i lite mer ambitiösa
arbetsuppgifter så jag har spännt bågen hårdare
denna gång. Mycket mer RAM och, narturligtvis, SSD.

Finns det någon här som kan gissa varför jag inte
lät mina virtuella diskar ligga i en folder under
/home (btrfs)? Finns det någon anledning till att
inte göra så på den nya datorn?

Det enda jag kan komma på är att dessa 'diskar' är
rätt stora filer (45 GB, 20 GB...) och att det kanske
kan vara jobbigt i kombination med ett COW filsystem.

Med tack på förhand,

/Martin

Till