Den 2023-12-04 skrev Mateusz Mojsiejuk <mate...@fishface.se>:

Hej och tack för bra svar.

> Kan vara så enkelt att BTRFS inte va standardval i installern?

Jag lyckades ju göra / och /home till BTRFS...

> [...]
> sämre prestanda (hastighet) än tex EXT4. Kankse vill du ha mer kräm i
> burken då du hade VM:s och körde icke SSD diskar? Det är inte heller
> optimalt att snapshotta sådana filer då de är stora.
>
> En annan sak är att BTRFS ofta har komprimering påslaget default i linux
> distributioner.
> Det är något som inte fungerar optimalt när man har väldigt
> stora filer. Nu för tiden kan man stänga av komprimering per fil med en
> chattr flagga om jag minns rätt (om inte det görs automatiskt för vissa
> specifika paths som tex /var/lib/libvirt/images

Värt att tänka på. Jag antar att dessa filer inte direkt är ascii utan
ganska svårkomprimerade.

> Jag har personligen sett buggar där applikationer krashar för att Kärnan
> triggar OOM detta för den får slut på minne när den försöker komprimera stora
> gqcow images.

Jag borde ha lagt till att när jag kör virtuella maskiner är det inte
frågan om tunga beräkningar eller spel eller videorendering. Jag har inte
upplevt de virtuella maskinerna som det minsta slöa på den gamla datorn.

> Har du SSD så tror jag inte du kommer märka av några problem med BTRFs
> numera och rekomenderar att du kör det.

Dagens studier och funderingar har lett även mig till denna slutsats.
Och till upptäckten av F2FS och att det stöds av installationen. Men
det är kanske att vara för äventyrlig.

/Martin

Till