Hej Martin,

Kan vara så enkelt att BTRFS inte va standardval i installern?
Det finns flera skäl att inte köra BTRFS, även om de var mer brinnande några år
sedan.

Eftersom BTRFS är ett Copy-on-write filesystem så har det faktiskt
sämre prestanda (hastighet) än tex EXT4. Kankse vill du ha mer kräm i
burken då du hade VM:s och körde icke SSD diskar? Det är inte heller
optimalt att snapshotta sådana filer då de är stora.

En annan sak är att BTRFS ofta har komprimering påslaget default i linux
distributioner.
Det är något som inte fungerar optimalt när man har väldigt
stora filer. Nu för tiden kan man stänga av komprimering per fil med en
chattr flagga om jag minns rätt (om inte det görs automatiskt för vissa
specifika paths som tex /var/lib/libvirt/images

Jag har personligen sett buggar där applikationer krashar för att Kärnan
triggar OOM detta för den får slut på minne när den försöker komprimera stora
gqcow images.

Har du SSD så tror jag inte du kommer märka av några problem med BTRFs
numera och rekomenderar att du kör det.

MvH
~M

performance penalty och disk usage penalty med

Till