Hello,

On Fri, May 20, 2022 at 08:54:39PM +0200, Sörös Zoltán wrote:
> Hello!
> Bocsánat, ha az eredeti levélből nem lett volna egyértelmű, 'mi' a
> filmjus.hu domain vagyunk, a val...@valahol.hu küld egy levelet a
> bar...@filmjus.hu címre, ami /etc/aliases -ből továbbítódik pár címre,
> többek között az egyik kolléga @gmail.com -os, mobilos címére is.

igen, ez (nekem nem derült ki), de lehet, hogy én voltam
figyelmetlen. Akkor én bocsánat. :)

> Most vagy én értem rosszul, mi is az az spf, vagy Te. Ne haragudj, nem
> sértés, készséggel elismerem, hogy nekem ez még új terület. Én még abban a
> korban szocializálódtam, amikor az internet a bizalomra épült...

én sem vagyok nagyon fiatal, de én ilyenre nem emlékszem... :D

> A filmjus.hu domain spf rekordjában az szerepel, hogy @filmjus.hu *feladójú*
> levél kizárólag a mail.filmjus.hu szerverről mehet ki. Más feladókról semmit
> nem mond az spf. Ez a hiba?

nem, ez rendben van.

Most, hogy fent írtad, hogy a val...@valahol.hu feladóval küld
neked (vagy a bar...@fulmujs.hu címre), és ez továbbítódik, és ez
a gond.

> Öhm. Tehát vegyem fel az spf-be, hogy a világ összes domainje küldhet a
> szerverünkön keresztül? Hiszen a világon bárhonnan jöhet levél, amit
> továbbítani szeretnék a külsős címre...

Ezt te nem tudod felvenni. Az SPF-et minden esetben a domain
tulajdonosa állítja be. Tehát te nem tudod felvenni a valahol.hu
domain SPF-jébe a te szervered.

> Én azt feltételeztem, hogy mivel a fogadó (google) látja, hogy a
> bar...@filmjus.hu címről lett továbbítva a levél, így elfogadja, hogy a
> feladó a mail.filmjus.hu.

De miért fogadná el? :).

Beleírja valaki, hogy becsszó' ő az, akinek mondja magát?

Mi van, ha én küldöm ki az ő nevében, és beleteszem a fejléceket.
Te elhinnéd?

> És abban reménykedtem, hogy csak valami triviális
> 'strip header' beállítás hiányzik az exim.conf-ból.

nem. Hiába strip-elsz akármilyen fejléced, ezt nem fogod így
megoldani.

> Ezek szerint tévedtem?

hát abban mindenképp, hogy ez ilyen bizalmi kérdés.

Így akkor már szerintem neked is (és nekem is) tiszta: itt az
van, hogy a val...@valahol.hu címmel küld egy e-mailt a
bar...@filmjss.hu címre. Ez a levél továbbítódik (minden egyéb
fejléc/feladó csere nélkül) a u...@gmail.com-ra.

Te mit tennél a Gmail helyébe, ha azt látod, hogy a
val...@valahol.hu címmel jön egy mail TŐLED, de az a szerver
nincs benne a valahonnan.hu SPF rekordjában.

Megbíznál a levél fejlécében található Received sorokban?

Ha viszont kicseréled a feladót, akkor "megbízható" lesz a levél,
de akkor meg a címzett azt látja, hogy önmagától (a céges
címéről) kapja a levelet...

> Akkor nem csak engem érint a probléma. Kösz, ez fontos infó.

Sajnos a POP3-as megoldásnak is van hátulütője, de szerintem az a
Gmail mérnökök mellényúlása: ha küldesz valakinek szerveren
belül, pl. saját domainről saját domainre levelet
(bar...@filmjus.hu -> a...@filmjus.hu), és azt az a...@filmjus.hu
tulaja olvassa, akkor az SPF fail lesz, a levél pedig a Spam-be
kerül, mert a levél fejlécében a szerver neve mellett csak a
127.0.0.1 lesz - azt meg nyilván nem veszed fel SPF-be - így
pedig nem tudja a Gmail POP3 kliens, hogy honnan jött a mail.

Nem tudom, hogy egy POP3 kliens miért ellenőríz SPF-et... vagy
miért vizsgál bármit a levélben (vírurirtáson kívül esetleg...)

Nálunk a kolléga, aki Gmail-en keresztül olvassa a céges
leveleit, mindig a Spam-ben találja meg minden más kolléga
levelét.

Ez van.

a.