On 26-10-2004, at 15h 54'51", Ion-Mihai Tetcu wrote about "[ro-l10n] Re: ro-l10n small
HOW-TO"

> Link, arhiva, ceva ? google nu zice nimic.

La www.secarica.ro gasiti mai multe drivere de tastatura pentru
windows. Eu prefer pe aia care ii zice programmer, unde ş este pe
AltGr-s, ţ pe AltGr-t, ă pe AltGr-a si â pe AltGr-q, adica intuitiv.
Maparea win standard pe tastele [ ] \ ; ' este idioata, mai ales daca
iti trebuie tastele alea, ca sa nu mai vorbim de inversarea z cu y.

Pentru Linux|Unix, este mai usor, in functie de ce va place, xmodmap
sau xkbd. Pentru xmodmap jucati-va cu xkeycaps sa va definiti tastele,
sau scrieti direct un fisier .xmodmap, ceva de genul:

keycode 0x18 = q        Q        acircumflex Acircumflex
keycode 0x1C = t        T        tcedilla    Tcedilla
keycode 0x1F = i        I        icircumflex Icircumflex
keycode 0x26 = a        A        abreve      Abreve
keycode 0x27 = s        S        scedilla    Scedilla
keycode 0x73 =  Mode_switch
keycode 0x74 =  Mode_switch
add    Mod5    = Mode_switch

Restul sa ramina la fel. Asta va face tastele win sa fie ambele AltGr.
Si literele romanesti usor disponibile. Se foloseste xmodmap .xmodmap
de preferinta imediat dupa login (undeva in .xsession sau .profile,
etc.) Exemple (bazate pe Latin1) se gasesc la
http://bucovina.chem.tue.nl/tastatura/

Pentru xkbd va trebuie un fisier ro sau ro_ceva in
/etc/X11/xkb/symbols/ro sau similar care sa contina ceva de genul:

// Diacriticele se scriu cu ALT-ul din dreapta si q,t,i,a,s (+shift eventual)

partial alphanumeric_keys
xkb_symbols "ro_us" {

    name[Group1]="Romanian for us-keyboard";

    // Alphanumeric section
    key <AD01> { [], [ acircumflex,     Acircumflex     ] };
    key <AC01> { [], [ abreve,          Abreve          ] };
    key <AC02> { [], [ scedilla,        Scedilla        ] };
    key <AD05> { [], [ tcedilla,        Tcedilla        ] };
    key <AD08> { [], [ icircumflex,     Icircumflex     ] };

    key <RALT> {        [ Mode_switch,  Multi_key       ] };
    // End alphanumeric section

    // begin modifier mappings
    modifier_map Shift  { Shift_L };
    modifier_map Lock   { Caps_Lock };
    modifier_map Control{ Control_L };
    modifier_map Mod3   { Mode_switch };

};

xkb_symbols "comma" {
    include "ro_us(basic)"

    key <AC02> { [], [ 0x1000219,       0x1000218       ] };
    key <AD05> { [], [ 0x100021b,       0x100021a       ] };
};

Succes,
        Mugurel