On 2020-04-14 18:52, g.id...@zonnet.nl wrote:

> [...]
> dat geen BAG id's op de adressen in OSM zitten. Wat ik zelf overigen ook een
> groot gemis vind.
> Op de panden zitten wel BAG id's. Op de straten weer niet.
>
> Voor de straten is er de optie om de tag alt_name te gebruiken voor de BAG
> naam, als deze afwijkt van de uitgeschreven naam. Dit zie je bijvoorbeeld in
> Bunnik en Odijk. Dan zijn echter de namen op de straten en niet op de
> adressen. Een tag voor de officiele straatnaam op een adress heb ik niet
> kunnen vinden. Dat zou iets als addr:street:official of zo moeten worden.

Dit gaat niet echt over straatnamen, maar over de schrijfwijze ervan. Er
is maar één bron van de officiële volledige schrijfwijze: het
gemeentebesluit waarin de naam wordt toegekend. Daarnaast zijn er
verschillende erkende schrijfwijzen in gebruik, met eigen regels voor
afkortingen, leestekens, accenten, hoofdletters, numerieke delen, enz.

https://www.digitaleoverheid.nl/overzicht-van-alle-onderwerpen/basisregistraties-en-afsprakenstelsels/stelsel-van-basisregistraties/schrijfwijze-registreren-en-presenteren-adressen-stelsel-basisregistraties/

De straatnaam zoals die in de BAG staat, is misschien niet helemaal
gelijk aan het gemeentebesluit - en dan heb je altijd de mogelijkheid
van een typefout.

Of een straatnaam (bijvoorbeeld) met puntjes of zonder geschreven wordt,
verandert niets aan de eigenlijke straatnaam; een mens ziet misschien
makkelijker dan een computer dat het om dezelfde straat gaat.

> Ik kan op dit moment eenvoudige oplossing bedenken. Dan kom je toch geo
> oplossingen zoals die van Bas, of koppelingen op basis van
> postcode-huisnummer. In het verleden (2015) heb ik wel eens een vergelijking
> gemaakt tussen OSM en BAG straten (zie bijlage). Misschien heb je daar iets
> aan.
>
> Nu er een prijskaartje aan de BAG hangt, is de drempel voor dat soort hobby
> projectjes toch wat hoger.

Als je op GitHub kijkt, zijn de extracten (gratis) per gemeente te
downloaden. Heb je daar wat aan?
https://github.com/lvbag/BAG-2.0-Extract/tree/master/BAG%202.0%20gemeente%20extracten%20productie