On 4/14/20 7:48 PM, Colin Smale wrote:

> Dit gaat niet echt over straatnamen, maar over de schrijfwijze ervan. Er
> is maar één bron van de officiële volledige schrijfwijze: het
> gemeentebesluit waarin de naam wordt toegekend. Daarnaast zijn er
> verschillende erkende schrijfwijzen in gebruik, met eigen regels voor
> afkortingen, leestekens, accenten, hoofdletters, numerieke delen, enz.
>
> https://www.digitaleoverheid.nl/overzicht-van-alle-onderwerpen/basisregistraties-en-afsprakenstelsels/stelsel-van-basisregistraties/schrijfwijze-registreren-en-presenteren-adressen-stelsel-basisregistraties/

> [...]

In dit geval denk ik dat we in Nederland nu hebben besloten om BAG de
officiele basisregistratie te laten zijn?
En als ik naar bijvoorbeeld mijn straat kijk:

https://bag.basisregistraties.overheid.nl/bag/doc/openbare-ruimte/0392300000011160

Dan zie ik zelfs een verwijzing naar een "brondocument". Ik zou er
eigenlijk voor pleiten om in Nederland de BAG schrijfwijzen te hanteren
voor alle adressen en straten. Dat maakt data-koppelingen (op
straatnaam/adres) zo veel makkelijker.

Ik zag dat er (veel?) discussie is geweest om ook wikidata id's toe te
voegen:

https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk/2020-March/084260.html

Dus in mijn ogen zou het toevoegen van de BAG id's aan de adressen
(==verblijfobjecten toch?) verschillende voordelen hebben:
- koppelbaarheid van de OSM-adressen aan andere overheidsgerelateerde data
- mogelijkheid om BAG-updates te monitoren (hoewel ik begrijp dat hoewel
er staat 'source:BAG' men toch (straatnaam) aanpassingen maakt?)

In deze tijd waarin ook de overheid steeds meer into 'linked'-data is,
wordt het natuurlijk interessant om zelf ook 'linkable' te zijn?

Wordt het WFS-script nog wel eens gerund? En zou het dan mogelijk zijn
om de BAG-id's toe te voegen?
Of alleen voor beperkte delen van NL?

Groet,

Richard Duivenvoorde