En/na Dr. Joan de Gracia ha escrit:

formació "de veritat" no ha començat encara. La
percepció final és que el programari lliure no
arribarà.

No arribarà enlloc de l'Administració de la Generalitat. D'ençà que vaig fer la mili, mai m'havia sentit tant menyspreuat com a ciutadà.

Fa catorze anys que sóc funcionari. Quan vaig arribar a la Generalitat, els PC eren 286 amb 20 Mb de disc dur i 650 Kb de RAM... i eren d'allò més avançat (n'hi havia llocs, en aquell Departament d'Agricultura que encara anaven amb WordPlex). He vist córrer com a empleat públic des del DOS versió 3 fins la 6 i el salt al Windows 3.1 (a casa jo ja havia conegut W 2.0 i 3.0, pero la meva guerra a casa és una d'altra història). A partir d'aquí, tota la cagarel·la de Windows, fins el 98 i/o l'NT (el 2000 i l'XP a la feina ni tan sols els he ensumat; bé, ni ganes, però sempre és una dada). Vaig començar a treballar amb IBM Display Write 4, Lotus 123 1, Harvard Graphics 1 i dBase III; he vist passar davant dels meus nassos el WordPerfect 4, 5 i 5.1, l'Ami Pro 2 i 3, el WordPro, la Lotus 123 1 amb "Allways", la 2 i la 4 (ja per Windows), la Quattro Pro i torna amb la 123 v.5, dues versions de Freelance Graphics, la dBase III Pro, FoxPro i dues versions d'Approach (per cert, l'interlocutor de base de dades més flexible i amorós qu ehe vist a niell d'usuari); ja no enumero la quantitat d'aplicacions verticals, de sistemes d'informació geogràfica i de deu mil hòsties més de tots tipus. L'any 99, redéu el fongui, a banda d'anar al departament més fastigós d'aquesta administració (Benestar i Família, a benefici dels navegants) vaig tenir el "plaer" de què em fós presentada la meravellosa 'suite' ofimàtica Micro$oft Office en versió 97.

Perquè explico aquesta batalla i aquest full de serveis ple d'obsolescències? Per dir que CAP de les migracions que he esmentat, ha suposat cap maldecap per als gestors polítics o informàtics, ni cap acurat pla de migració, ni res. De fet, mai havia vist una planificació tan acurada de migració com la que -diuen- es prepara amb l'OpenOffice, que la Universitat de Lleida porta no sé quants mesos mastorbant-se les circunvol·lucions cerebrals a tal efecte.

No hauré de dir que el projecte deu ser potser tant secret com si s'estigués pensant en dotar els Mossos d'Esquadra amb armament nuclear, perquè CAP FUNCIONARI TÉ, COM A TAL, LA MENOR NOTÍCIA DE L'INVENT (si us serveix de consol, que crec que no, també us he de dir que al col·lectiu se li en fot tres collons, parlant malament i clar; també, no obstant, s'ha de dir que no he vist per enlloc cap ganes de que se li en fotin, si més no, dos collons en comptes de tres; no passa res, però, atès que el que pensin o deixin de pensar els funcionaris sol importar a la nostra administració encara menys del què importa el programari lliure).

Ens han près el pèl, ens han estafat... Què estafat! Una estafa encara té cert estil... Ens han timat amb un vulgar "tocomocho", amb l'"estampita". Ens han fotut pel davant un hostatge intel·lectual, l'Oriol (que en molts indrets polítics NO EL VOLIEN i el seu nomenament va ser molt polèmic a diversos "palaus") i, efectivament, hem tingut paciències, bons rotllos, "laissez faire" i caminars de puntetes allí on amb qualsevol altre haguerem muntat bronques de campionat. No té gairebé poder i li aixequen barricades per tot arreu: la seva funció (involuntària, l'únic que em resta en peu d'un mínim tarannà benèfic és pensar això) és tenir-nos distrets mentre la màfia tradicional (perquè, a més, són els mateixos d'abans) segueix fent i desfent (entre d'altres coses, fotografies amb la Rosa de España). D'aquí a X temps, tot seguirà igual que està (o pitjor) i quan el que 'ells' volen sigui irreversible, fotaran a l'Oriol al carrer, amb el seu crèdit personal reduït a runes de barraca.

Aleshores, ja podrem cridar ous a vendre.

--
Xavier Cuchí Burgos
http://javiercuchi.bitacoras.com