Fa poc vaig reunir-me amb gent de l'àmbit de l'administració en
departaments d'alt nivell. No són polítics, sinó funcionaris tècnics
sense capacitat de decisió . Aquesta gent està molt cremada perquè no
troben recolzament entre els funcionaris que han de prendre decisions
sobre aquestes qüestions. No vull acusar ningú perquè no en tinc, de
proves. No voldria trobar-me amb un problema legal sense arguments.
Aquestes persones diuen que hi ha una voluntat política relativa, en
alguns partits -àdhuc en algunes persones d'alguns partits- però no pas
en altres. Tampoc vull donar noms perquè no vull enfocar-ho des de la
perspectiva política. I no vull fer-ho perquè crec que en totes aquestes
qüestions no podem permetre'ns el luxe de recórrer el tortuós camí de la
política, ni el seu ritme condicionat i lent.

M'explico. He trobat, entre els polítics, un desconeixement absolut de
les qüestions de fons del PL. No saben que vol dir programari lliure ni
per què s'ha d'emprar. Cada partit interpreta el posat dels altres en
funció de la seva baralla política, de la situació conjuntural i de les
seves prioritats. Si us llegiu el text del debat de la proposta d'ICV i
d'ERC, trobareu arguments que recolzen les meves afirmacions.

Així, diversos partits veuen la proposta com “discriminatòria”, sense
adonar-se que qualsevol empresa pot emprar el PL per a fer les seves
pròpies distribucions. Fins i tot res no impedeix que qualsevol
programari privatiu sigui convertit en lliure. Hi ha, també, qui diu que
hem de deixar que el PL competeixi al mercat, palesant el seu
desconeixement del tema. Altres diuen que tot plegat és molt maco i està
molt bé, però que hem de respectar la llibertat dels individus (sic) a
triar.

En altres àmbits (local) es veu el canvi a programari lliure com una
feina feixuga, costosa, plena de riscs i d'incerteses. Diuen que hi ha
manca de protocols documentats, d'experiències d'altres, estudis de
riscs, suport tècnic, etc. A més he trobat resistència al canvi, tant
per part dels polítics com per part dels funcionaris afectats. Aquesta
resistència em recorda -ja fa molts anys- quan arribava la informàtica a
Espanya i moltes empreses desconfiaven i es resistien amb l'argument “jo
ho porto amb paper i llapis i em va molt bé, no sé perquè he de
canviar”. Ara em trobo amb la mateixa resistència.

Fa no gaire vaig estar a una presentació de productes BEA on em vaig
trobar amb la sorpresa de que dues comunitats autònomes estaven fent el
mateix projecte, amb la mateixa tecnologia, proveïdors diferents i
pressuposts molt bèsties; això si, amb BEA com a “partner” tecnològic.
És a dir, el mateix problema que comentava en Jordi March. El més curiós
és que el diagrama de mòduls d'ambdós projectes era gairebé el mateix.

Crec que, en definitiva, hi ha diversos problemes que afecten el canvi
al PL a l'administració:

   1.

      Resistència al canvi (natural en els humans)

   2.

      Desconeixement del tema i error en el punt de vista del
      plantejament (és impositiu o no)

   3.

      Enterboliment per l'enfrontament polític (moneda de canvi en la
      lluita, arma llancívola, etc.)

   4.

      Manca de material documental per a la migració: documentació,
      plans, formació, estudis econòmics, ajuts, subvencions, etc.

   5.

      Manca d'una xarxa d'empreses de suport tècnic prou ampla, amb una
      política comercial prou efectiva

   6.

      Manca d'estandardització de dades i conceptes.

   7.

      Manca d'unificació i centralització de projectes

Els primers dos punts requereixen d'acció evangelitzadora, que malgrat
fer-se, palesa una manca d'efectivitat en el segon punt. Els
plantejaments, enfocaments i arguments al voltant del PL, tant dels que
el defensen com dels que el rebutgen, demostra manca de coneixement.

El tercer punt és, en la meva opinió, irresoluble. Els partits polítics
tenen una dinàmica que els impedeix ser completament sincers sempre.
D'una manera o una altra gairebé sempre trobaran raons per a oposar-se a
allò que recolzen.

El punt quatre seria molt útil. Per a un ajuntament, que sempre ha
emprat programari privatiu i que els canvis que ha viscut han estat del
no-res a la informatització; que ha fet aquest camí de la mà d'empreses
que l'han fet unes clavades de ca l'ampla i que el record que en tenen
és nefast; fer un altre canvi cap a la terra promesa, però sense mapa,
fa molta por. I amb raó, és com ficar-se al túnel a les fosques i
pregant per tal que no aparegui el tren a tota velocitat. Tot plegat amb
la pressió de la oposició, la dels funcionaris que han de col·laborar
per tal d'emprar el nou programari i fer-lo funcionar, i la del síndic
de comptes que mirarà amb lupa si s'han vulnerat els principis de
autonomia i suficiència financera. Imagineu, a més a més, que
l'ajuntament és un d'aquests mega-super grans, com ara Barcelona, i que
el senyor de Redmond i els seus amics de can T-Sys... no volen perdre
aquesta font inesgotable d'ingressos. Farien les mil i una per tal
“d'ajudar” als opositors de l'equip de govern. Sigui qui sigui al
govern!

El cinquè punt és quelcom aliè, ja que això només es pot predicar, no es
pot construir. Però la frase “quan necessito ajuda, despenjo el telèfon
i parlo amb el tècnic de MS i amb el PL no puc fer el mateix” és molt
habitual i, encara que hi ha empreses, no es veuen, no hi ha “lobby” per
a ajudar-les.

Els punts 6 i 7 suggereixen allò que fa temps que hi penso. Potser
hauríem de fer un macro projecte que serveixi de punt de trobada del
programari i dels estàndards de totes les administracions públiques i de
tots els camps funcionals. Dic això perquè si la iniciativa la prenc una
administració pública, sigui la que sigui, la resta no voldrà
adherir-se. Cadascuna voldrà fer la seva pròpia. I si no, pareu atenció
a l'esclat de distribucions “educatives” que han sorgit arreu de
l'estat. Cada comunitat autònoma en vol tenir la seva pròpia. Aquest
malbaratament de recursos és producte de la rivalitat política. Trobo
que aquesta mena d'iniciatives només pot tenir èxit si es fa des d'un
col·lectiu independent.

Bé, que en penseu? Potser m'he passat, però ja fa temps que volten
aquestes idees pel meu cap i no m'he pogut estar de dir-les.
-----

Salutacions,
Octavi Fornés mailto:[EMAIL PROTECTED]