A Divendres 09 Juny 2006 23:29, joan codina va escriure:
> Un moment, la nota de privacitat de google el que diu, es que les teves
> dades poden ser usades per millorar el servei que t'ofereixen, per estudis
> interns i per fer estudis estadístics, i que només seran donades a tercer
> en cas de imperatiu legal (com a Xina?)

Hi ha coses inevitables o el servei seria il·legal.  A l'estat espanyol, la
LSSICE del 2003 és tremenda.

Altres coses que han de dir que guarden són les que s'hi poden trobar a
qualsevol log de l'Apache.  Poden fer volar la imaginació, però són logs que
la llei obliga a guardar. [1]

Primer caldria que miréssim com influir en aquestes lleis des de la nostra
posició de ciutadans enxarxats.  En cas d'aconseguir-ho, aleshores sí podríem
criticar qui dóna serveis web i és més restrictiu que l'estrictament legal.

A l'entrevista de la Terribas, Stallman deia que no era polític i no podia
canviar les lleis per protegir els drets dels usuaris de programari.  Però sí
era informàtic i podia programar; així que per posar-hi remei --al problema
legal-- es va posar a programar programes lliures.  El cas del les lleis que
obliguen a fer serveis web restrictius és més greu.  Qui és el guapo que va
contra la LSSICE?  Les multes són per no aixecar cap la resta de vida. Qui la
podrà canviar?

Podriem fer aquests serveis amb els nostres ordinadors i sent privats, com heu
apuntat. Hi ha programes lliures prou bons per  a fer moltes coses que trobem
en forma de serveis web.  Cada cop més programes lliures seran serveis web,
seguint la tendència que té avui el programari. Però només que els usés algú
més, ja tindríem la llei damunt :(

>  Però el que jo volia fer esment és al benefici de Google: perquè google
> compra companyies com writely? doncs molt fàcil sap que és el que la gent
> busca, o en parla en el seu G-mail. Per tant té una informació de
> primeríssima ma del que vol el mercat, i fa un compra segura.

Podria ser que ho fessin, tot els serveis web ho porten de propina, això.  És
un tema que haurem d'analitzar poc a poc perquè cada cop hi ha més serveis
web.

Yahoo va comprar del.icio.us.  Està clar que per Yahoo, que dóna serveis de
cerca, és molt valuós saber allò que escullen els navegants pels seus punts
de web.  Pot servir per aconseguir millors planes de resultats --i també per
saber què més comprar, clar.  No és equiparalble al cas d'un Google llegint
correu, car aquí hi ha una privacitat que no es dóna al del.icio.us, un
servei on tot és a la vista, fet per què tothom tregui profit de les
seleccions que fan altres persones.  Només passa que qui té la BDD (Yahoo) ho
pot fer en menys hores :)

El que deia, tot això dels serveis web és un nou escenari que haurem
d'aprendre a tractar.  Té nous paràmetres:

- Lleis mal fetes pels serveis públics al web (inesquivables, malauradament)

- Què fan amb la informació que hi tractem (ho poden fer millor o pitjor, cal
fixar-s'hi a l'hora d'escollir un servei web)

- Si el programari que empren al seus servidors és lliure (no ho podem exigir,
però ho preferim)

- Si és lliure el programari que hem d'instal·lar als nostres ordinadors per
usar els serveis (ho ha de ser)

> El servei que
> dona google de guardar-me la meva informació personal del firefox, te dues
> parts, la utilitat en si, i el oferir-nos el seu disc per guardar-ho. No es
> pot separar la una de l'altre? no puc usar un servidor meu?

Si el programa fos lliure, es tractaria d'una modificació molt simple, però no
és el cas :(

Ho hauríem d'exigir o no instal·lar-ho, així de curt i ras.  Si la influència
del programari lliure fos prou gran, Google no es plantejaria treure una eina
per instal·lar a ordinadors aliens que no fos lliure.  Però malauradament
veig alguns defensors del programari lliure contents pel nou servei de
Google.  Em temo que s'estorbarà massa anys en caure, la premissa «si vols
que ho instal·li al meu ordinador ha de ser lliure» :(

> [...]
> utilitat però no vull que google pugui saber tant de mi. Després ens
> exclamem si windows pot tenir spyware.. però google ens dona un carmelet
> embolicat de spyware. Google (tot i el SOC) no és com a tal una font de
> programari lliure, si no d'utilitats "gratis" que ens donen a canvi de
> saber més i més de nosaltres: El que busquem, els nostres mails (ep no
> només els que nosaltres escrivim, també els que els escriuen, per tant no
> envieu massa informació confidencial a gent amb comptes de G-mail... segur
> que aquest mail i anirà a parar), els nostres texts del writely, i ara tota

Segons la nota de privacitat del Gmail, només diuen que no usen informació
individual amb el «sharing» de dades. Les condicions són prou vaporoses i no
se'ls pot defensar.  Això permet fer de tot: «Google maintains and processes
your Gmail account and its contents to provide the Gmail service to you and
to improve our services.»   Jo només uso el meu Gmail per llistes, una
informació pública.  M'és més fàcil trobar aquell missatge on algú parlava de
la tarja tal.

Estic d'acord amb el que dius.  Aquesta pedrada d'email O:) és per exposar
algunes qüestions legals i tècniques implícites en obrir un servei web, per
entre tots aconseguir identificar els veritables responsables de cada
situació i per quines coses ens hem de posar forts a l'hora de reclarmar.

[1] «When you use Gmail, Google's servers automatically record certain
information about your use of Gmail. Similar to other web services, Google
records information such as account activity (including storage usage, number
of log-ins), data displayed or clicked on (including UI elements, ads,
links); and other log information (including browser type, IP-address, date
and time of access, cookie ID, and referrer URL).»
https://mail.google.com/mail/help/privacy.html  (el nombre de logins no
caldria :)

--
Benjamí