Wa'alaikum salam warohmatulloh wabarokatuh,

dari yang saya baca dan ketahui:

"Grapeseed oil is extracted from the seeds of grapes, typically wine grapes.
Since grape seeds are usually discarded as part of the wine making process,
the extraction and sale of grapeseed oil can be a profitable sideline, as
well as an efficient use of a byproduct. In the twentieth century, grapeseed
oil began to be processed and sold in much higher volume, primarily in the
United States and Europe. Many stores sell pure grapeseed oil for various
applications."

Dulu pada proses pembuatan wine, biji umumnya tidak diolah atau dibuang
sampai ditemukan cara dan manfaatnya untuk kosmetika. Sejak saat itu biji
anggur yang dulunya dibuang, sekarang dijadikan produk sampingan sebagai
produk kosmetika. Jadi bukan hasil dari proses pembuatan wine. Wallohu
A'lam.

--
nuzli l. hernawan ~ sent from my shinobi
nuzlilatief AT gmail DOT com ~ +6281333650240

Kirim email ke