Afwan, saya copy dari blog ikhwan my.
Menjawab Isu Cicak Tokek

Legenda telah menyebut mengenai salamander berabad lamanya dan kaitannya dengan
api. Ini kerana habitat salamander kebanyakannya di dalam kayu balak yang
reput. Ketika ditempatkan di dalam api, salamander akan cuba melarikan diri dan
kepercayaan mitos ini mengaitkan salamander berasal dari api. Ia dicatatkan di
dalam Kitab Talmud, buku Aristotle (384-322 Sebelum Masihi), Pliny (23–79
Sebelum Masihi), Leonardo da Vinci (1452–1519), Holme (1688) dan lain-lain. Ini
bermakna, sejak zaman Yunani hingga abad ke 16 manusia mengatakan bahawa cicak
berhasil mengeluarkan api sebagaimana yang saya temui setelah mentelaah.

Cicak/Tokek (lizard/gecko/salamander/الوزغ/ وَزَغَةً)
Terdapat banyak jenis cicak dan para saintis juga mengklasifikasikan gecko,
tokek, komodo, cicak, dinosour, Jackson's Chameleon, biawak, dhab, iguana dan
lain-lain haiwan yang menyerupai cicak sebagai keluarga cicak. Di sini saya
sertakan gambaran cicak sebenar.

Mungkin jarang sekali kita mendengar salamander. Al-wazagh (الوزغ) ditakrifkan
sebagai cicak ke dalam bahasa Melayu, berbeza dengan bahasa Inggeris, ia
dimaksudkan dengan salamander (السمندرات) iaitu cicak jenis amfibia. Cicak atau
di dalam bahasa Arab disebut sahliat (سحلية) dan Tokek atau di dalam bahasa
Arab disebut wazaghat (وَزَغَةً) mungkin berbeza dengan salamander kerana
salamander bersifat haiwan amfibia (hidup dua alam) manakala cicak adalah
haiwan reptilia. Di dalam gambar tadi, petak yang saya merahkan ialah gambar
cicak dan selain dari itu, ada 11 gambar salamander.

Melalui mitos Yunani Purba, saya berhasil menemukan bahawa salamander iaitu
haiwan di bawah ini merupakan kisah Yunani purba mengenai kaitan cicak dengan
api. Haiwan di bawah ini pula bernama Salamander Api.

Gambar Salamander Api dan merujuk kepada Mitos Yunani

Sehingga kini masih tidak dapat dibuktikan cicak yang mana satukah yang sunat
dibunuh dan mengapakah ianya sunat dibunuh? Maka di sini saya akan lanjutkan
topik ini melalui kisah yang tercatat di dalam hadis bagi tujuan menyangkal
dakwaan ahli murtad dengan mempersendakan hadis cicak. Saya mewakili kumpulan
salafi Menjawab Isu Cicak.
http://ibnnajib.blogspot.com/2012/03/menjawab-isu-cicak-tokek.html