Kalau dari pengalaman saya, anak saya waktu berumur 5-6 bulanan (sekarang dah hampir
10 bulan) juga senang menghisap jempol sambil diputar2, itu dilakukannya kalau mau
tidur, sepertinya itu membuat keasyikkan tersendiri baginya dan kalau saya perhatikan
sepertinya juga dia minta perhatian dari kita,...

Kadang saya biarkan, sambil saya nina bobo'in terkadang pula saya ganti jempolnya
dengan air putih sambil saya usap2 kepalanya supaya dia tenang sambil tetap di nina
bobo'in dan Alhamdullilah lama2 kebiasaan itu pun hilang dengan sendirinya,...

Seperti kata ibu diana, menghisap jempol itu memang siklus yang pasti dilalui oleh
setiap bayi, bukankah selama dalam kandungan bayi pun sudah terbiasa dengan menghisap
jari/jempol,...dan menjadi tantangan bagi kita gimana caranya supaya kebiasaannya ga
keterusan tanpa mengganggu ketenangannya.

Demikian sharing nya