Ini saya forwardkan artikel tentang aqiqah dari milis tetangga...
Semoga bermanfaat...

Majlis Ugama Islam Singapura
http://www.muis.gov.sg/warita/warita9%2D97/panduan1.html#panduan3a
<http://www.muis.gov.sg/warita/warita9%2D97/panduan1.html#panduan3a>
a) Aqiqah
Menurut amalan Rasulullah saw, hukumnya sunat mengadakan aqiqah pada
hari ketujuh dari kelahiran anak. Aqiqah ini dilaksanakan dengan menyembelih
dua ekor kambing bagi anak lelaki dan seekor kambing bagi anak perempuan.
Imam Ahmad dan Tarmizi meriwayatkan bahawa Rasulullah saw telah ditanya
tentang aqiqah, lalu Baginda menjawab: "Bagi lelaki dua ekor kambing, bagi
perempuan seekor kambing".
Majlis aqiqah tidaklah semestinya diadakan pada hari ketujuh
kelahiran anak itu, walaupun banyak hadis yang menyebut kelebihan dan sunat
diadakan pada hari ketujuh. Sebaliknya jika aqiqah itu diadakan pada hari
keempat, kelapan, kesepuluh atas selepas itu sekalipun, hukum aqiqah itu
telah terlaksana, insya'Allah. Ada pendapat yang mengatakan aqiqah boleh
dilakukan selagi anak itu belum baligh. Sebahagian ulama berpendapat bahawa
apabila anak itu sudah baligh maka tidaklah sunat lagi bagi bapa anak itu
melakukan amalan aqiqah itu.
Aqiqah yang diadakan sebenarnya bertujuan untuk melahirkan rasa
kesyukuran dengan kurniaan Allah disamping mempelawa sanak-saudara,
handai-taulan dan jiran-tetangga meraikan kegembiraan pasangan yang
dikurniakan cahaya mata.  Oleh itu, sunat mengadakan aqiqah ini tidaklah
diberatkan dan dibebankan kepada pasangan yang tidak berkemampuan.
Cara melakukan ibadat aqiqah itu samalah seperti melakukan ibadat
qurban.  Bezanya ialah bahawa qurban itu dilakukan pada Hari Raya Aidiladha
atau/dan tiga hari tasyrik, manakala aqiqah boleh dilakukan pada bila-bila
masa.  Binatang yang dijadikan aqiqah ialah kambing, unta atau lembu yang
sihat, berumur antara 2 hingga 3 tahun, tidak cacat. Tidak sah binatang yang
tempang, buta atau sakit dijadikan aqiqah. Aqiqah dengan kambing ialah
aqiqah bersendirian, tetapi lembu atau unta boleh dijadikan aqiqah
berkongsi.
Menyembelih binatang aqiqah adalah sama dengan cara menyembelih
binatang-binatang biasa tetapi hendaklah dengan niat aqiqah. Daging aqiqah
itu hendaklah dipotong-potong dengan tidak mematah atau memecahkan
tulangnya. Dagingnya pula sunat dibahagi tiga; sepertiga untuk makanan yang
empunya aqiqah, sepertiga untuk dihadiahkan dan sepertiga untuk
disedekahkan.

b) Mencukur Rambut
Pada hari ketujuh ini, sunat mencukur rambut bayi. Ini berdasarkan
hadis Rasulullah saw yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik, maksudnya:
"Rasulullah saw telah menyuruh agar dicukur rambut Hasan dan Husin
pada hari ketujuh kelahiran mereka berdua, lalu dicukur dan disedekahkan
timbangan rambut itu dengan nilai perak."
Setelah rambut bayi itu dicukur, ianya tidak langsung dibuang.
Sebaliknya, rambut itu ditimbang dengan perak, dan nilainya disedekahkan
kepada fakir miskin. Apabila kita mencukur rambut bayi, rambut itu hendaklah
dicukur semuanya. Bukan sekadar menggunting beberapa helai rambut ataupun
dicukur sebahagiannya dan ditinggalkan sebahagiannya.
Mengikut adat yang diamalkan, suatu kenduri diadakan bagi upacara
mencukur rambut. Pada majlis tersebut, bayi itu dibawa ke ruang tengah dan
disambut dengan taburan beras kunyit yang bercampur dengan wang duit atau
syiling.  Tiga atau lima atau tujuh orang tetamu yang dihormati akan diminta
memotong rambut bayi itu. Tetamu akan mengambil sejemput beras kunyit dan
sejemput bertih lalu menaburkannya di keliling bayi; kemudian menyapukannya
air tepung tawar ke bahagian rambut yang hendak dipotongnya lalu mengambil
gunting dan memotong rambut bayi itu. Potongan rambut yang digunting tadi
dimasukkan ke dalam mangkuk.
Majlis kenduri atau bacaan maulid berzanji yang diadakan serentak
dengan majlis mencukur rambut itu tidaklah menyalahi peraturan syariat.
Akan tetapi perbuatan menabur beras kunyit, wang, bertih serta
memasukkan potongan rambut itu ke dalam mangkuk atau kelapa muda adalah
perbuatan khurafat.
Selain unsur pembaziran, perbuatan-perbuatan yang disebutkan di atas
itu jelas tiada hubung-kait dengan anjuran Islam yang menggalakkan
pencukuran rambut.

c) Menamakan Bayi
Juga disunatkan pada hari ketujuh dari kelahiran bayi itu, menamakan
bayi tersebut. Biarpun begitu, seperti majlis aqiqah, ibubapa tidaklah
terikat dengan hari ketujuh. Pada bila-bila masa saja, anak tersebut boleh
diberikan nama.
Orang tua dulu, menamakan anak mereka dengan mengambil sempena nama
benda atau orang yang mula-mula terlihat oleh waris bayi itu, misalnya:
Komeng, Guntur, Comel, Buang, Putih dan sebagainya. Sekarang ini, masyarakat
kita yang mempunyai kesedaran agama selalu merujukkan nama-nama yang telah
mereka pilih kepada ustaz-ustaz untuk mengetahui makna sebenar; sama ada
baik atau buruk. Cara begitu memang bersesuaian dengan anjuran Rasulullah
saw yang bersabda, maksudnya: "Sesungguhnya kamu akan dipanggil dengan
nama-nama kamu dan nama-nama bapa kamu pada hari kiamat nanti, maka
perelokkanlah nama-nama kamu."
Sekarang ini juga, terdapat sebahagian ibubapa yang memilih
nama-nama yang glamour dan pelik (kononnya nama-nama tertentu sudah common
dan terlalu banyak digunakan) untuk anak mereka. Nama bintang filem atau
penyanyi terkenal lebih mendapat perhatian. Atau nama yang mempunyai unsur
Barat seperti Linda, Eddy dan sebagainya.
Kadangkala kita dapati juga bahawa seorang anak mempunyai tiga nama
(3-in-1). Nenek dari kedua belah pihak ingin memberikan nama selain dari
ibubapa anak tersebut. Akhirnya jadilah nama anak itu panjang misalnya:
Azizah Fatimah Hamidah binti Ahmad. Tetapi apabila dipanggil, cuma
disebut 'Ah' mengambil dari dua perkataan terakhir dari ketiga-tiga nama.

Dr.H.K.Suheimi
Jum'at 18 November 1994.
http://www.isnet.org/archive-milis/archive97/mar97/0440.html
<http://www.isnet.org/archive-milis/archive97/mar97/0440.html>

Kekah bahasa Arabnya adalah Aqiqah yang berarti membelah dan memotong.
Sedangkan berdasar syarak adalah binatang yang di sembelih sebagai korban
atas anak yang baru lahir.
Fukaha atau ahli fikih mempunyai pendapat yang berbeda-beda tentang hukum
Aqiqah. Ada yang berpendapat bahwa Aqiqah adalah wajib. Ada yang berpendapat
bahwa hukum Aqiqah adalah sunah. Sementara itu sebagian Fukaha yang lain
berpendapat bahwa Aqiqah tidak wajib dan tidak pula sunah, melainkan
termasuk ibadah tatawwu' atau sukarela.  Perbedaan pendapat ini muncul di
sebabkan pemahaman terhadap hadis-hadis yang berkenaan dengan masalah ini.
Dalam satu hadis dikatakan.  "Setiap anak tergadai dengan Aqiqahnya,
(Binatang) itu di sembelihkan untuknya pada hari ke tujuh, dan pada hari itu
juga kotoran di bersihkan darinya" (HR at Tirmizi). Sementara itu dalam
hadis lain di katakan "Aku tak suka sembelih-sembelihan (Aqiqah). Akan
tetapi barang siapa dianugerahi seorang anak, lau dia hendak menyembelih
hewan untuk anaknya itu, dia di persilahkan melakukannya" (HR al Bathaki).
Mereka juga berbeda pendapat tentang binatang yang digunakan untuk akikah.
Jumhur fukaha berpendapat bahwa binatang yang boleh dipakai untuk akikah
hanyalah binatang yang bisa disemblih untuk kurban yang terdiri atas delapan
macam (empat pasang) binatang. Imam Malik lebih suka memilih domba (da'n)
sesuai dengan pendapatnya tentang binatang kurban. Sementara itu, fukaha
lain berpegang pada prinsip bahwa unta lebih utama dari pada sapi dan sapi
lebih utama dari pada domba. Perbedaan pendapat ini disebabkan oleh adanya
pertentangan antara hadis-hadis mengenai aqiqah dan kias.  Diantara hadis
itu yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas RA bahwa Rasulullah SAW menyemblih
(akikah) untuk Hasan dan Husein bin Ali bin Abi Thalib, cucu Nabi SAW,
masing-masing satu kambing. Kemudian didalam hadis lain yang diriwayatkan
oleh Abu Dawud dikatakan bahwa untuk akikah anak perempuan adalah satu
kambing, sedangkan untuk anak laki-laki adalah dua kambing.  Sementara itu
menurut kias, karena aqiqah adalah suatu ibadah yang berupa penyembelihan
binatang, seharusnya diutamakan binatang yang lebih besar karena
dipersamakan dengan penyemblihan binatang al-hadyu (kurban).  Tentang umur
dan sifat binatang akikah, para fukaha sepakat, sama dengan umur dan sifat
binatang kurban, yakni harus bersih dari cacat.  Sedangkan tentang orang
yang di aqeqahi, Parafukaha berpendapat bahwa yang diakikahi adalah anak
laki-laki dan anak perempuan yang masih kecil.  Pendapat ini didasarkan atas
keterangan hadis bahwa akikah dilakukan pada hari ketujuh dari kelahiran
anak. Sementara itu, sebagaian fukaha membolehkan orang kekah pada dewasa.
Alasan mereka didasarkan pada sebuah riwayat dari Anas bin Malik RA bahwa
Nabi SAW mengaqiqahi dirinya sesudah diutus jadi nabi.
Adapun tentang jumlah binatang untuk akikah, menurut Imam Malik, satu ekor
kambing, baik untuk anak laki-laki maupun untuk anak perempuan.  Sementara
itu, menurut imam Syafi'i, Abu Saur Ibrahim bin Khalid Yamani al-Kalbi, Abu
Dawud dan Ahmad, untuk anak perempuan adalah satu ekor kambing dan untuk
anak laki-laki dua ekor kambing.  Penyemblihan binatang akikah, menurut
jumhur, dilakukan pada hari ketujuh dari kelahiran anak. Menurut pendapat
lain, penyemblihan itu bisa dilakukan pada minggu kedua atau ketiga. Bagi
fukaha yang membolehkan akikah untuk orang dewasa, penyemblihan itu tentunya
boleh dilakukan pada usia dewasa.
Hukum daging akikah serta bagian-bagian lainnya sama dengan kurban dalam hal
makan, sedekah, dan larangan memperjual belikanya.  Upacara akikah biasanya
dihubungkan dengan upacara pencukuran rambut dan penamaan anak. Hal ini
didasarkan pada hadis Nabi SAW yamg diriwayatkan oleh at-Tarmizi, an-Nasa'i,
dan Ibnu Majah dari Hasan dari Sumarah yang artinya :"Setiap anak tergadai
denagn aqiqahnya. Pada hari ketujuh ia disemblihkan aqiqah itu, rambutnya
dicukur dan diberi nama. "Upacara ini merupakan reaksi Islam terhadap
tradisi Jahiliah. Sebelum Islam, kepada anak-anak yang baru lahir biasa
dinodai dengan darah binatang semblihan, kemudiaan kebiasaan ini dibatalkan
oleh Islam dan diganti oleh aqiqah.
Aqiqah mengandung banyak hikmah, antar lain :
(1). merupakan kurban yang mendekatkan anak kepada Allah, SWT sejak masa
awal menghirup udara kehidupan;
(2) merupakan tebusan bagi anak untuk memberikan syafaat pada hari akhir
kepada kedua orang tuanya;
(3) mengokohkan tali persaudaraan dan kecintaan diantara warga
masyarakat dengan berkumpul di suatu tempat dalam menyambut kehadiran ank
yang baru lahir;
(4) merupakan sarana yang dapat merealisasikan prinsip-prinsip keadilan
sosial dan meghapuskan gejala kemiskinan di dalam masyarakat, misalnya
dengan adanya daging yang dikirim kepada fakir miskin.  Saya pandang si
kembar yang semok itu ana dan ani, saya cubit pipinya yang temok, ingin saya
menciumnya, dan saat itu saya teringat detik-detik pertama kelahirannya
sebagaimana juga kelahiran kakaknya Ardi dan Avi, ketika itu saya bisikkan
ke telinganya kalimah "Allahu Akbar", dengan doa dan harapan agar
kelahirannya membawa berkah pada ke dua orang tua dan keluarga besar ini,
semoga mereka 2 pasang yang kembar ini menjadi anak yang saleh. Ketika saya
mencubit pipi ana dan ani, Ardi dan avi berlarian dan memegang kaki saya.
Selamat. selamat semuanya. doa saya , menyertai kalian. Selalu tak saya
lupakan setiap menolong persalinan, begitu kepalanya nampak dan telinganya
terbuka, saya bisikkan kalimah-kalimah suci sebelum dia mendengar suara dan
kalimah yang lain, dengan harapan dan do'a, kiranya kalimah ini kembali
bergetar saat dia dewasa kelak, saat dia tergoda untuk menyeleweng dan
melakukan perbutan yang tak terpuji, semoga kalimah itu menjadi rem yang
pakam dalam kehidupannya kelak.  Untuk itu saya teringat pesan guru saya
:"Bisikkanlah kalimah azan dan Iqamat ketelinga bayi yang baru lahir".

warsono ([EMAIL PROTECTED] <mailto:[EMAIL PROTECTED]> )
Thu, 29 Jul 1999
http://www.isnet.org/archive-milis/archive99/jul99/0914.html
<http://www.isnet.org/archive-milis/archive99/jul99/0914.html>
AQIQAH
Harap dapat tuan terangkan tentang Aqiqah?

Menurut bahasa, AQIQAH ialah binatang yang disembelih sebagai tanda
kesyukuran kepada Allah atas kurnia-Nya memberi zuriat, tetapi yang lazim
diertikan oleh ramai; aqiqah ialah ibadat menyembelih binatang (biasanya
kambing) sebagai tanda kesyukuran kerana beroleh zuriat itu.

Rasulullah saw telah menyembelih dua ekor kambing bagi tiap seorang dari
cucunya iaitu Saiyidina Hassan dan Hussain - pada hari ketujuh cucu-cucunya
itu dilahirkan; mereka itu telah lahir kira-kira dalam tahun 3 Hijrah.

Adalah sunnat hukumnya: mencukur rambut bayi (samada lelaki atau perempuan)
pada hari ketujuh bayi itu dilahirkan; sunnat pula bagi bapa atau datuk yang
menafkahi bayi itu bersedekah dengan emas atau perak sebanyak yang sama
berat dengan rambut bayi itu, atau dengan wang yang senilai dengan
emas/perak yang seberat rambut bayi itu.

Adalah sunnat juga bagi bapa atau datuk yang menafkahi bayi itu
mengaqiqahkan anak/cucunya itu dengan dengan menyembelih 2 ekor kambing jika
anak lelaki dan seekor kambing jika anak perempuan. Sunnat bagi bapa atau
datuk yang menafkahi bayi itu mengaqiqahkan anak/cucunya ketika bayi itu,
berumur antara antara 7 hingga 40 hari, iaitu kira-kira darah nifas ibunya
belum kering. Ada juga kaul yang mengatakan aqiqah boleh dilakukan selagi
anak itu belum baligh.

Sebahagian ulama berpendapat bahwa apabila anak itu sudah baligh maka
tidaklah sunnat lagi bapa atau datuk yang menafkahi anak itu melakukan
amalan aqiqah itu.

[...]

Binatang yang dijadikan aqiqah/qurban ialah kambing, unta atau lembu yang
sihat, berumur antara 2 hingga 3 tahun, tidak cacat; Tidak sah binatang yang
tempang, buta atau sakit dijadikan aqiqah/qurban. Aqiqah/qurban dengan
kambing ialah aqiqah/qurban bersendirian, tetapi lembu atau unta boleh
dijadikan aqiqah/qurban berkongsi.

Menyembelih aqiqah adalah sama dengan cara menyembelih binatang-binatang
biasa tetapi hendaklah dengan niat aqiqah.

Daging aqiqah itu hendaklah dipotong-potong dengan tidak mematah atau
memecahkan tulangnya. Adalah sunat jika daging itu dimasak dengan manisan
(madu, misalnya) kemudian masakan itu dibahagi-bahagikan kepada fakir dan
miskin.

[EMAIL PROTECTED] <mailto:[EMAIL PROTECTED]>
Thu, 23 Nov 1995
http://www.isnet.org/archive-milis/archive95/nov95/0350.html
<http://www.isnet.org/archive-milis/archive95/nov95/0350.html>
Aqiqah adalah memberikan daging (sapi, kambing, dsb) atas peristiwa lahirnya
seorang bayi. Rasulullah SAW bersabda:
Setiap bayi yang baru lahir memiliki hak-hak: Aqiqahnya diberikan pada hari
ke-tujuh, dan dicukur serta diberi nama (pada hari ke-tujuh) (HR Ibnu Majjah
dan Tirmidhi).

Marilah kita hidup dengan mengikuti Sunnah Rasul dan aqiqah ini adalah salah
satu Sunnah Rasul. Kami dari pengurus Muktamar menerima aqiqah bagi
putera-puteri Anda yang baru lahir. Seandainya Anda tak berangkat ke
Muktamar sekalipun namun berniat untuk melakukan aqiqah bagi bayi Anda yang
baru lahir, kami akan menerima. Kami juga tak membatasi aqiqah ini hanya
untuk teman-teman di Amerika Utara saja. Untuk teman-teman yang karena satu
dan lain hal tak sempat datang ke St. Louis namun ingin berpartisipasi
dengan cara apapun, akan kami terima dengan tangan sangat terbuka.  Semoga
kegiatan nanti akan lebih mempererat tali persaudaraan kita serta
memperdalam pengetahuan kita tentang cara hidup menurut Islam.
Untuk informasi lebih lanjut mengenai aqiqah serta partisipasi teman-teman
dalam Muktamar nanti dapat menghubungi kami di [EMAIL PROTECTED]
<mailto:[EMAIL PROTECTED]>  atau di [EMAIL PROTECTED]
<mailto:[EMAIL PROTECTED]> .
Mohon informasi ini disebarluaskan ke teman-teman lain di darat yang
kebetulan belum mengetahui.

Sebagai penutup, saya ingin mengutip salah satu firman Allah:
...Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan (di jalan Allah), maka
pahalanya itu untuk kamu sendiri. Dan janganlah kamu membelanjakan sesuatu
melainkan karena mencari keridhaan Allah. Dan apa saja harta yang baik yang
kamu nafkahkan, niscaya kamu akan diberi pahalanya dengan cukup sedang kamu
sedikitpun tidak akan dianiaya (dirugikan) (QS 2:272)

Wassalam