> Det eneste der sker umiddelbart ved en lavere temperatur, er en langsommere > proces. Dvs. ting tager længere tid. > > Det kan som sagt indvirke på smagen, hvis temperaturen ikke stemmer overens > med forlægget. Det skulle dog være ved for høje temperaturer. En rigtig kold > gæring, med en gær til højere temperaturer, kan derimod forsage at processen > går i sår, fordi gæren går i dvale. > > Et lille tip til en konstant temperatur, er at anbringe gærtank/ballonen i > et klædeskab. Ved mit sidst bryg stod min øl i et klædeskab, det fungerede > fint temperaturen holdt sig konstant omkring 20,5 gr. uden målbare udsving. > > /Søren 6000
Det med dvalen er også min erfaring. Jg havde en ale med Windsor gær stående ved 13-14 grader og den gik i stå. Så flyttede jeg den ind i min forgang der er ca 3 grader varmere og fik en glimrende ale ud af det. /Per 8700
