> Det eneste der sker umiddelbart ved en lavere temperatur, er en langsommere
> proces. Dvs. ting tager længere tid.
>
> Det kan som sagt indvirke på smagen, hvis temperaturen ikke stemmer overens
> med forlægget. Det skulle dog være ved for høje temperaturer. En rigtig kold
> gæring, med en gær til højere temperaturer, kan derimod forsage at processen
> går i sår, fordi gæren går i dvale.
>
> Et lille tip til en konstant temperatur, er at anbringe gærtank/ballonen i
> et klædeskab. Ved mit sidst bryg stod min øl i et klædeskab, det fungerede
> fint temperaturen holdt sig konstant omkring 20,5 gr. uden målbare udsving.
>
> /Søren 6000

Det med dvalen er også min erfaring. Jg havde en ale med Windsor gær stående 
ved 13-14 grader og den gik i stå. Så flyttede jeg den
ind i min forgang der er ca 3 grader varmere og fik en glimrende ale ud af det.

/Per 8700



Besvar via email