Det eneste der sker umiddelbart ved en lavere temperatur, er en langsommere
proces. Dvs. ting tager længere tid.

Det kan som sagt indvirke på smagen, hvis temperaturen ikke stemmer overens
med forlægget. Det skulle dog være ved for høje temperaturer. En rigtig kold
gæring, med en gær til højere temperaturer, kan derimod forsage at processen
går i sår, fordi gæren går i dvale.

Et lille tip til en konstant temperatur, er at anbringe gærtank/ballonen i
et klædeskab. Ved mit sidst bryg stod min øl i et klædeskab, det fungerede
fint temperaturen holdt sig konstant omkring 20,5 gr. uden målbare udsving.

/Søren 6000



Besvar via email