Det eneste der sker umiddelbart ved en lavere temperatur, er en langsommere proces. Dvs. ting tager længere tid.
Det kan som sagt indvirke på smagen, hvis temperaturen ikke stemmer overens med forlægget. Det skulle dog være ved for høje temperaturer. En rigtig kold gæring, med en gær til højere temperaturer, kan derimod forsage at processen går i sår, fordi gæren går i dvale. Et lille tip til en konstant temperatur, er at anbringe gærtank/ballonen i et klædeskab. Ved mit sidst bryg stod min øl i et klædeskab, det fungerede fint temperaturen holdt sig konstant omkring 20,5 gr. uden målbare udsving. /Søren 6000
