> Halløj Gæve ølbryggere. > Jeg har med megen utålmodighed min første bryg på lager (på flasker). > Til min store gru ser jeg, at der er dannet noget vatlignende i bunden > af flaskerne. Er der nogen, der har oplevet det samme. Hvis ja, hvad > gjorde I - og dermed jeg - galt. Eller er det naturligt, når man ikke > har er 100% effektivt filter. > Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad det er, der er dannet i > flaskerne? Hej Jens
Ja, jeg har også haft det vatlignende i bunden. Det er nogle mikroorganismer der hedder Saccharomyces cerevisia. Spøg til side: det er gærrester fra carboneringen/eftergæring, og dem kan håndbryggere ikke undgå. Til det skal man filtrere og flaske sit øl under tryk. /Per 8700
