|
Hej Det er jo meget afhængigt af hvor meget
varme jeres system taber undervejs. Men i bør nok måle løbende og forskellige
steder i mæske for at se hvor stort jeres varmetab er og så fylde op med ekstra
kogende vand undervejs for at holde temp ca. hvert 20 min. Mit eget system
taber 1-1½ grad på 20 min hvis jeg ikke gør noget og det har en del at sige. Måske
godt halvdelen af tiden vil ligge under 65 grader hvis
i ikke tilfører varme undervejs. Det er ret små
marginer det gør udslaget,. Med det du skriver så skal jeres
striketemp være 75,7 grader for at lande på 68 grader. ( 1kg malt 2,5L vand,
malt 22 grader.) Med det er uden hensyntagen til systemets varmekapacitet. MVH Christian Fra: Fam.
Christoffersen [mailto:[EMAIL PROTECTED] Hej Vi tilstræber en temperatur i mæsken på
cirka 68 grader (single infusion) i 90 minutter. Dette gøres med en
striketemperatur, der ligger 6 - 7 grader over. Vi måler temperaturen efter en
grundig omrøring, når malten tilsættes. Vi mæsker i forholdet Hvilken temperatur skal vi sigte efter, og
hvor strikse skal vi være med at holde mæsketemperaturen konstant i
mæskeperioden? Mvh. Henrik Fra:
[EMAIL PROTECTED] [mailto:[EMAIL PROTECTED] På vegne af Christian Nielsen Hej Det afhænger af forholdet mellem
forgærbare sukkerarter og ikke forgærebare sukkerarter (dextroser) jo lavere
temperatur i mæsker ved jo større an andel af forgærebare sukkerarter vil i
ende op med og dermed også en højere attenuation. Jeg vil forslå i er mere
omhyggelige med temperaturen og finder ud af hvilken temp i faktisk benytter
check evt. termometre og varier målepunkter, det kan jo tænkes i ligger lavere
end i regner,(ved godt det variere lidt hele tiden så det er ikke super nemt) .Hvis alt er som i forventer så prøv at mæske ved en
grad højere næste gang. Det ville hjælpe at vide hvordan i
mæsker.? MVH Christian Fra:
[EMAIL PROTECTED] [mailto:[EMAIL PROTECTED] På vegne af Fam. Christoffersen Hej forumfolk Vi har en steambeer stående ved cirka 16 grader på 2.
gærtank. Ved omstikningen målte vi, at den var gæret ned fra 1060 til 1010. Det
giver en attenuation på 82%. Vi har naturligt nok brugt wyeast 2112 california common til
denne øltype. Denne gærs forventende attenuation er ifølge Wyeast selv på 67
– 71% alt efter gæringstemperatur 14 – 20
grader. Er der nogen, der har nogle bud på, hvad den højere
attenuation kan skyldes? Det er ikke kun i dette tilfælde, vi har oplevet en højere
attentuation end den forventede. Vi har en ESB til 2. gæring i øjeblikket. Der
har vi brugt 1968 London ESB ved 20 grader, der er gået fra 1057 til 1010
– igen en attenuation på 82%, hvor gæren endnu
engang har en forventet attenuation på 61 – 71%. Og det er normalt, vi
ligger over den forventede attenuation. Men hvorfor? Mvh. Næssets Håndbryggeri - 8660 -- --
-- |
