Wow, tak!
Lige et par spørgsmål mere: Der står at Kandis og Kriek skal tilsættes den
sekundære fermentering, så jeg går ud fra at når jeg stikker om efter en
uges penge, alt efter hvordan gæringen går, så tilsættes ovenstående, og
øllet gærer færdigt med dette i, og så flasker jeg den når den er gæret ud?
Man koger vel kandis´en ud i en liter(eller kan mindre gøre det?) vand inden
tilsætning? Jeg ville faktisk have tilsat den til urten under kogningen, så
jeg er lidt overrasket over at den først tilsættes her, men det er vist den
korrekte fremgangsmåde for en "autentisk" belgisk ale.....?
Jeg skal lige have de ting på det rene inden jeg går igang, så skal det nok
blive godt. Når nu jeg jo ikke har smagt den, tør du så give en
karakteristik på smagen? Er Kriek´en tydelig?
Jeg håber du gerne lige vil hjælpe mig lidt mere, og snakke om din øl.
Tillykke med guldmedaljen, btw. :-)
Niels
From: "Nick Wilder" <[EMAIL PROTECTED]>
Reply-To: <[EMAIL PROTECTED]>
To: "'Niels Morten Andersen'"
<[EMAIL PROTECTED]>,<[email protected]>
Subject: RE: [Brygforum] Aspiring Philosopher Date: Thu, 14 Jul 2005
21:22:09 +0200
Hej igen
Jeg brugte to 37,5cl flasker Liefmann Kriek.
Jeg brugte en White Labs WLP500 Trappist Ale gær til den, men 1214 ville
være et glimrende
praktisk valg til din variant da jeg måtte bestille White Labs fra england.
Se vedhæftet txt fil for endnu flere detaljer om opskriften.
Held og lykke :)
Nick
-----Original Message-----
From: [EMAIL PROTECTED]
[mailto:[EMAIL PROTECTED] Behalf Of Niels Morten
Andersen
Sent: 13. juli 2005 13:45
To: [email protected]
Subject: [Brygforum] Aspiring Philosopher
Jeg har planer om at brygge denne prisvinder, som min juleøl 2005:
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=The%20aspiring%20philosopher&mine=&sort=
date&stylesort=0&numshow=50&namesearch=aspiring&brewersearch=
Men jeg har to spørgsmål: Opskriften nævner tilsætning af to flasker
Liefmann Kriek efter fermentering, men så vidt jeg har kunnet finde ud af
findes de i både 25cl, 37,5cl og 75cl flasker, så hvilken størrelse ville I
gå efter? Skal det være 75cl, vil det jo gå hen og blive en dyr øl....men
hvis det er det der ideen, so be it!
Spørgsmål to, er vel mest bare en føler: Opskriften nævner ingen gærtype,
og
jeg har derfor bestemt mig for at bruge Wyeast 1214 (1214 Belgian Ale
Yeast.
Abbey-style top-fermenting yeast, suitable for high-gravity beers. Estery,
great complexity with very good alcohol tolerance. Flocculation - medium;
apparent attenuation 72-76%. (58-78° F, 14-24° C))
Nogen kommentarer? Er det et godt valg eller et dårligt, og især hvis det
er
dårligt valg, hvorfor?
Håber på nogen gode svar og holdninger!
Niels
_______________________________________________
Brygforum mailing list
[email protected]
http://www.haandbryg.dk/mailman/listinfo/brygforum
To get off the list, send a blank mail to
[EMAIL PROTECTED]
<< BelgianQuad_1.txt >>
_______________________________________________
Brygforum mailing list
[email protected]
http://www.haandbryg.dk/mailman/listinfo/brygforum
To get off the list, send a blank mail to [EMAIL PROTECTED]