Jeg går med tanker om, at prøve at brygge en stærk belgisk ale. Jeg har en flaske chimay grande reserve stående derhjemme, som jeg regner med at tage hul på i week-enden. Jeg har læst mange steder, at man kan høste gæren fra Chimay flaskerne, og at det også skulle være den gær, de er brygget på. Jeg faldt dog over følgende side, som påstår, at den gær der findes i Chimay flaskerne er en anden gær, end "chimay"-gæren : http://www.bayoubro.com/index_files/Excerpt2.htm

Mit spørgsmål er:
1. Er gæren på nye Chimay flasker virkelig "den ægte"?
2. Har du selv høstet gæren fra en Chimay? Hvis ja, hvornår? Og med hvilket resultat? 3. Hvis man skal høste gæren, og senere vil tilføre ny næring til "starteren", skal man da ilte det igen, ligesom man gjorde første gang? (håber det er til at forstå spørgsmålet). Det er for at få en større starter.
4. Hvor længe kan den holde sig i f.eks. køleskabet, efter den er gæret ud?
5. Skal jeg for nemhedens skyld i stedet bare vælge en "Wyeast 1214" eller "White Labs WLP 500"?

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Frank