Fra: [EMAIL PROTECTED] [mailto:[EMAIL PROTECTED] På vegne af Jakob Vels
Sendt: 8. marts 2006 09:15
Til: Frank Reitz
Cc: brygforum@haandbryg.dk
Emne: Re: [Brygforum] Chimay gær (igen)

>2. Har du selv høstet gæren fra en Chimay? Hvis ja, hvornår? Og med hvilket
>resultat?
>Ja - Sidste sommer - godt.
-Var smagen Chimay-agtig, eller blot "trappist"-agtig?

Den var lang fra Chimay, men da jeg bor i 2-vær lejlighed med kælderum der også har stuetemperatur har jeg ikke de store muligheder for at justere gærings og lagringstemperatur.

>Det tog gæren 4-5 dage om at "vågne" da den har ligget i en høj OG øl et
>stykke tid uden næring og aktivitet. Jeg dyrkede op af 3 omgange urt for en
>temmelig potent starter.
-Jeg er interesseret i, hvor store mængder urt du tilsatte. Hvad endte du
med? Var OG på urten høj, eller omkring 1040?

Startede med 2 dl æblejuice første omgang - 1½ liter æblejuice 2. omgang - sidste omgang med 1½ liter 1040 urt incl wyeast nuttrient. På brygdagen hældte jeg urten fra om morgenen og tilsatte ½ liter 1040 urt, for at få fuld gang i gæren til brygsessionen om eftermiddagen. Hvis du opformerer fra flaskegær skal du starte med en lille mængde urt/juice da for store mængder giver bakterier mulighed for fodfæste inden gæren tager sukkeret.

>3. Hvis man skal høste gæren, og senere vil tilføre ny næring til
>"starteren", skal man da ilte det igen, ligesom man gjorde første gang?
>(håber det er til at forstå spørgsmålet). Det er for at få en større
>starter.
>Ilt lige så meget du vil, jo mere jo bedre. I Iltet urt laver gæren flere
>celler, i iltfattig urt alkohol.
-Helt præcist hvordan ilter jeg urten. Ryster beholderen hvori urten er
opbevaret?`

Jeg bruger akvariepumpe urtilteren fra maltbazaren i erlenmeyer kolbe. Slangen og stenen desinficeres i lidt husholdningssprit. Evt spritrester luftes ud med pumpen (husk sterilfiltret). Nu hænges stenen ned på bunden af kolben og slangen forankres til kolbehalsen med en elastik. I med gær og juice/urt, og på med sølvpapir så der ikke kommer noget ind i kolben ovenfra. Hver gang jeg kommer forbi køkkenbordet får den et minuts tid med pumpen. Når den er gæret ud (der har været aktivitet og denne er tilsyneladende stoppet og gæren begynder at lægge sig på bunden). Kolben i køleskabet 12 timer, forsigtigt af med vædsken og på med noget nyt og videre med luftningen. Sten, slange og sterilfilter forbliver i/på under hele processen, på den måde er det bakteriefrit hele vejen igennem. Sten og slange rengøres grundigt med Oxy.

Efterhånden er jeg blevet doven og har anskaffet en billig digitaltimer der tænder pumpen 1 minut hver time.

Og sidst men ikke minds hvis du vil rode med opformering af gær - renlighed - renlighed - renlighed. Det er surt at bruge timer på timer og så få et inficeret bryg fordi man har dyrket bakterier i stor stil. Hvis du er seriøs kan jeg anbefale at lave agarplader og så teste din opformerede gær et par dage før bryg om den er inficeret.

Og for de der undrer, nej jeg har intet i mod at betale en 50'er for en pakke gær, men det er nu sjovere at rode med selv. Det er jo en hobby så det må tage lige så lang tid som kræves.

Cheers

2800 Jakob Vels