Fra: Søren T [mailto:[EMAIL PROTECTED]
Sendt: 7. juni 2007 11:49
Til: Andreas; brygforum@lists.haandbryg.dk
Emne: Re: [Brygforum] Mæskeeffektivitet og vand/malt forhold

> Når JEG siger effektivitet mener jeg den endelige OG (lige inden
> gæren hældes i) i forhold til hvad der teoretisk er muligt.
>
> Jeg er faktisk kommet i tvivl om det med enzymernes svømmelængde er
> sandt, da jeg bruger et system der pumper vandet igennem mæsken.
> Jeg vil næste uge forsøge at bruge et mindre forhold mellem vand og
> malt og se om det hjælper. Jeg vender tilbage med resultatet…
>
> /Andreas

Enzymernes "svømmelængde"/koncentration bliver ikke kortere/mindre af at
cirkulere. Jeg cirkulere selv, men det er hovedsageligt for bedre at kunne
styrre temperaturen. Jeg er gået fra 2,5 l/kg til 3 l/kg, hvilket lige er
vand nok til at jeg ikke pumper kedlen tør.

Enzymaktiviteten er også afhængig af pH - har du justeret den ?, ellers vil
du nok få en noget højere pH ved at lave en tyndere mask og derved svække
enzymaktiviteten.

Jf. George Fix:

Tyk mask ca. 1,5 l /kg

tynd mask 3,5 l /kg