On Fri, 07 Sep 2007, Nicky Larstrup <[EMAIL PROTECTED]> wrote:

> Det burde sagtens kunne lade sig gøre at tvangskarbonere med en 300gr.
> patron. Har ikke selv gjort det, men mener at have hørt om folk der har
> gjort det som en panik-løsning, når deres store flaske er blevet tom. Et
> gæt vil være et sted mellem 3 og 8 fustager - Og det er rent gætværk...

Jeg har tidligere brugt 300g CO2 flasker sammen med cornelius. Regn med
at en 300g rækker til tvangskarbonering og servering af ca. 4 fustager,
altså 75g pr fustage. Den erfaring passer også nogenlunde med hvad jeg
har oplevet med 4 og 6 kg flasker.

> For at få corneliusen ordentligt lukket, skal du have tryk på fra en
> flaske - Kan ikke huske hvor meget tryk der skal til, men en del er det.
> Bortset fra det, så kan du sagtens eftergærde på fustagen.

1 bar er normalt rigeligt, specielt hvis man husker at give ens O-ringe
en omgang fedt med jævne mellemrum. Er ringen gammel og tør og/eller
passer låget ikke helt til fustagen kan det være nødvendigt med mere.

--
Jan Chrillesen <jan (at) chrillesen.dk> - Brygger i Horsens (postnr. 8700)
Håndbrygger i eller omkring Århus? Check http://www.8000bryg.dk/