Fra en øldommer:

Der er ingen tvivl om at der er subjektive foreskelle mellem de
bedømmelser vi dommere laver. Og vi kan uden tvivl blive endnu bedre end
vi er.

Her er nogle af mine erfaringer:
Som jeg har oplevet det, var vi meget sjældent mere end 3 points ved
siden af hinanden (og nu kommer det), på nær i de situationer hvor der
var er uenighed om en faktor i øllen var i den gode eller dårlige ende
(eller helt udenfor) stilartsdefinitionen (fx esterniveauet). I disse
situationer var der som regel en forkel ca 5 points og en gang i mellem
mere, op til 8 - 10 points. (her taler jeg ud fra min personlige
erfaring og hukommelse).

Jeg husker en debat om en engelsk pale ale havde amerikansk humle i
aromaen. Hvis det var tilfældet ville den nok ikke få over 6 points i
aroma og hvis det ikke var tilfældet kunne den få op til 12 points.
(tvivlen kom i dette tilfælde øllen til gode, men jeg husker ikke hvad
den fik i points)

Jeg husker en ret god IPA hvor frugtestere var en betydelig del af
aromaen og smagen. Som jeg husker det var der i dette tilfælde en
forskel på 7 points.

En anden årsag til forskel, som også forekom nogle gange var, at begge
dommere ikke altid opdagede alle de fejl en øl rummede. Forskellen var i
de tilfælde i samme størrelse som ovenfor.

Når der var forskel fra indledende runde til finalen gætter jeg på, at
de to sæt dommere har været "uenige" i ovenstående
observationer/fortolkninger. De har jo ikke kunne agumentere for deres
bedømmelser inbyrdes og er derfor ikke nået til en samlet enighed.

Det gør ikke oplevelsen bedre for dem, som har oplevet store forskelle,
og vi kan godt diskutere om det er ok eller ej, men jeg synes det er
mere interessant, hvorledes vi kan blive bedre, så det sker mere
sjældent. I den forbindelse vil jeg peje på 2 store faktorer:

  1.  Flere konkurrencer hvor øldommerne dømmer.
  2.  Endnu mere præcise stilartsdefinitioner, så der er mindre
     overladt til dommernes subjektive fortolkninger.

Mvh Fritz 9000 & øldommer

Ps. Der var en eller anden, som havde lavet en parfumeøl. Den hed vist
1147 og burde efter min mening have haft en pris for mest innovative øl
(hvis der havde være en sådan pris). Smag den (eller rettere duft den)
hvis i kender bryggeren.