Hej...

Jeg er netop gået igang med mit første bryg, og i den forbindelse har jeg fået
fremskaffet 2 stk. 25 liter vinballoner til at gære øllet i.

Den ene var pæn ren, men den andet så forfærdelig ud. Den havde stået på et
loft uden tildækning og var fyldt med ederkopper og andre rare sager. Den
lignede ikke noget der havde været gjort ordentligt ren sidst den havde været i
brug (for 25-30 år siden) :-(

Jeg var blevet advaret af andre om at de var forfærdelige at rengøre, men jeg
gik på med krum hals !

Der sad en stor sort klat uhjælpeligt fast i bunden, samt der var en kalk-ring
rundt i flasken der hvor den sidst havde været fyldt op til.

Først igang med almindelige rengøringsmidler uden held - Den sorte klat sad der
stadig, og det samme med kalk-ringen.

Nu måtte der skrappere midler til ! (Det er her miljø forkæmpere skal stoppe
med at læse - nu startede min kemiske krig !)

Næste forsøg var med kaotisksoda (250 Gram til 2½ liter vand) skrappe sager -
vandet blev meget varmt og det sydede og boblede - Men nej Den sorte klat sad
der stadig - og det samme med kalkringen...

Fnys - nå men kalk-ringen skulle da væk, så i med 37% Edikesyre, så skulle den
vel nok forsvinde ! - Men nej både den sorte klat og kalkringen sad der stadig..

Jeg følte nu at jeg var blevet slået i min kemiske krig... og var ved at opgive
kampen.. men så kom jeg til at tænke "ørkenstorm" og prøvede et sidste forsøg:

Jeg hældte ca. 2 kg. sand i ballonen, samt et par liter vand og herefter
svingede jeg ballonen rundt nogle minutter - og minsanten !! Sandet sleb både
kalkrester og den sorte klat væk i løbet af få minutter !

Så skulle nogen af jer andre nogensinde stå med en beskidt vinballon, så er
dette måden at rengøre den på - Miljø venligt og effektivt !

Jeg har efter at have gæret i ballonen rengjort den igen efter samme opskrift -
Og den er blevet fuldstændig ren igen !