From: "Esben Mose Hansen" <haandb...@mosehansen.dk>
To: <brygforum@lists.haandbryg.dk>
Sent: Wednesday, May 13, 2009 3:33 PM
Subject: Re: [Brygforum] Genbrug af gær fra gæring

On Wednesday 13 May 2009 14:26:14 Steffen Källstrøm wrote:
> For at bringe spørgsmålet videre, så har jeg gået og tænkt over om det er
> muligt at gemme gæren fra det ene bryg til det næste. Det er jo nok ikke
> en
> god idé at fryse gæren ned, men er det muligt selv at tørre gæren til
> senere brug?

Jeg plejer at tage noget gær når jeg stikker om fra primærgæringen og putte
et af de rør jeg har fået gær i. Det putte jeg så i køleskabet.

Med en gærstarter kan det bruges nogen tid efter (nogle måneder?), men jeg
plejer at have en pakke tørgær liggende som backup.

Har en enkelt gang oplevet at gæren blev inficeret, og nej, man kan ikke se
det
i et mikroskop. HAR prøvet :D (Men det var sjovt at se gærcellerne dele sig
:)
)

--
med venlig hilsen, Esben