Hej Mathias og Rasmus

Tak for jeres svar. Rasmus jeg var lidt bange for at recirkulere for meget urt
i mæskningen. Jeg har læst, at man helst ikke skal recirkulere mere end 5 liter
og at der er grænser for, hvor meget væske man kan trække gennem malten. I
dette tilfælde recirkulerede jeg 5-6 liter og hældte derefter urten over i
gryden til videre kogning. De sidste 2-3 liter af urten blev noget tyndere at
se på, så jeg forestiller mig, at jeg var ved at nå grænsen for, hvad jeg kunne
trække ud af god urt.

Mathias jeg læste i Simon Wrisbergs "Håndbog i Ølbrygning", at en af ulemperne
ved infusionsmæskning med konstant temperatur er dels et lavere udbytte og at
øllet bliver mindre klart, da det ikke får en proteinpause (45-55 grader).

Jeg går ud fra, at valget af mæskemetode ikke påvirker øllets smag
nævneværdigt, så jeg tror, at jeg vil gå tilbage til mæskning ved stigende
temperaturer og i øvrigt bruge Irish Moss, for at få en lidt mere klar (og
dermed indbydende) bryg.

Tak for jeres hjælp!

Højt skum i sommervarmen
Alex