Hej Brian

Ét spørgsmål ad gangen:
> Jeg syntes der er rimeligt med bundfald i øllet, dog meget slemt i min
> tripple. Er det fordi jeg ikke har omstukket ?. eller kan det være jeg har
> været for hurtig til at flaske dem, selv om jeg mente, at FG var den samme
> over 2 dage ? (jeg bruger en flydevægt)
Hvis du stikker om, får du mindre bundfald. Mere relevant er det nok,
om du sørger for at ikke få gærkage med, når du stikker om.
Og forresten: Hvorfor måle FG hver dag? Vi andre er dovne og undgår
infektion ved at måle cirka hver uge eller hver 3. dag... Jeg plejer
at nøjes med at måle den én gang, når jeg antager at gæring alligevel
er færdig.
Du bør allertidligst flaske efter 10 dage - hvis det er en 'tung' øl,
så vent gerne mere. Jeg venter gerne 3 uger på at flaske en tripple
eller stout, uden at stikke om...

> Jeg syntes også 2 af gangene der har været en let gær smag i øllet. Hvad kan
> det skyldes og er det normalt. Jeg mener jeg er rimelig påpasselig med ikke
> at få bundfald med, når jeg omstikker lige inden flaskning.
At øllen smager af gær, kan antageligvis have noget med at gøre
hvilken gær du bruger og hvor meget gær der er i flasken. Hvis du er
træt af gærsmag, så vælg en gær der smager af mindre eller få mindre
bundfald.
Gær som US05/ Whitelabs WLP001 smager stort set ikke - men det er
måske ikke den løsning du vil frem til...

> Jeg vil så lige sige, at jeg endelig har bestilt min 29 liters gryde, så nu
> bliver det snart, som jeg siger ” The real deal”. Jeg glæder mig voldsomt
> til at prøve at brygge øl rigtigt J
Tillykke!

Venligst
Anders