Hej Richard

Man laver udmæskning ved 78c af flere grunden.
1: det stoppr enzym aktiviteterne, det kan været problem hvis du
ønsker en sød øl at enzymerne fortsætter med at dele kulhydraterne så
dine dextriner bliver nedbrudt til forgærbart sukker. Hvis du ønsker
en tør øl uden restsødme kan det ligefrem være en fordel ikke at lave
udmæskning.
2: du gør sukkeret mere flydende, det gør at de teoretisk set får lidt
højere effektivitet da du får vasket mere sukker ud af din mæsk.
3: Mæsken bliver mere flydende og skaldelene fra masten lægger sig
bedre så du opnår en bedre filter effekt så du får klarer urt og
mindre risiko for stuckt mash.

Der er ikke nogen grund til at lave trinmæskning i de fleste tilfælde.
De tilfælde hvor det tjener et formål er hvis du har store mængder
hvede eller havre i din øl. Pausen ved 50c kaldes også protein pausen.
De enzymer som nedbryder protein er mest aktive ved 50c og de
nedbryder proteinerne til mindre stykker hvilket giver et mindre
voldsomt skum i hvede og havre øl. Men hvis du laver preetin pause på
en almindelig øl brygget på 100% byg risikere du en øl helt uden skum
og med en meget tynd krop.

/Thomas