"Telah dtg kpdku malaikat Jibril, memberitahukan kpdku: "Brgsiapa yg mati di
antara umatmu dan ϑîa tdk menyekutukan Allah dgn sesuatu, ϑîa msk surga". Aku
bertny: "Sklpun ϑîa telah berzina atau mencuri?". Dia menjwb: "Sklpun telah
berzina atau mencuri".
(HR. Bukhari Muslim dr Abu Dzar Al Ghifari)

Sababul Wurud:
Dijelaskan oleh Bukhari bhw Abu Dzar telah menerangkan: "Aku prnh berjln bersm
Rasulullah di Madinah, tiba2 berliau bersabda: "Wahai Abu Dzar, yg paling
menggembirakan aku ialah bhw aku pny emas n dinar yg dpt aku byrkan utk
melunasi hutang dlm rangka ibadah kpd Allah...", lalu beliau melnjtkan: "Jgn
kau tinggalkan tmptmu ini smp aku kembali lg". Kemudian beliau berlalu dlm
kegelapan mlm shg tdk tampak.

Tiba2 terdgr suara keras n aku khwtr ada org yg mengganggu beliau. Aku ingin
menyusulnya namun aku ingat akan pesannya bhw aku tdk blh meninggalkan tmpt.
Tdk lama beliaupun dtg n kemudian aku beritahukan bhw aku mendgr suara yg
menakutkan. beliau bertny; "Apakah engkau mendgrnya?".
Jwbku: "Ya".
Lalu kata beliau: " Itulah Jibril, ia dtg kpdku menyampaikan kbr gembira bhw
brgsiapa yg mati di antara umatku dan ϑîa tdk menyekutukan Allah dgn sesuatu,
ϑîa msk surga. Sklpun telah berzina atau mencuri.