Örjan Persson wrote:

> hej,
>
> kan säga att jag började med redhat 5.2 och den
> fungerade inte ens. däremot fungerade debian och

hmm Jag hade RH 5.1 på den här burken i våras,
och var ute och surfade, mm ,mm. Inga bekymmer
alls. Orsaken till att jag bytte till RH6 var
att det var svårt att få tag i nya tjusiga program
som funkade till libc 2.07.

Redhats Installationsgränssnitt har många och
tunga brister. RedHat6.1 som jag installerade
första gången kom i boken RedHat linux för alla,
som var en komplett installations-beskrivning.
med orientering i Linux grunder. Jag misslyckades
visserligen de första 10 försöken ändå, men det
är en annan historia. Det stod t o m i boken
att jag skulle misslyckas.

Jag kan ännu inte säga att jag tycker Debians
installationsgränssnitt är sämre eller bättre
än RedHats, Speciellt inte nu sedan jag insett
att jag kört fel variant av Debian installations-
programmet. ( fick CD 1 att boota upp, och
den syslinux-skärmen såg helt annorlunda ut än
på de andra skivorna.), Men jag skulle inte
ha mage att annonsera ut Redhat heller.
Definitivt inte. Usch!

> jag älskade deras installationsgränssnitt. har
> efter detta aldrig bytt och tycker att debian är
> bra för nybörjare, har dock hört många som sagt
> tvärtom så jag har aldrig rekommenderat någon
> heller att börja med debian.
> nästa release av debian kommer man att göra om
> i installationsprogramet. däremot finns det andra
> distrubitioner som är baserade på debian, t.ex.
> progeny. här kan du hitta deras installer om det
> är intressant:
> http://hackers.progeny.com/pgi/

 shysst! tackar för länken.

> storm linux (eller vad den hette) finns också, eller
> fanns, du kan säkert hitta deras installations-
> program på dess hemsida. (om det nu bara är att
> du verkligen avskyr installationsprogrammet)

Som jag sa innan så är det mestadels lättfixade designfel än
så länge, och jag har ju inte kollat in det "riktiga"
installationsprogrammet på CD1 ännu.

Vänliga hälsningar
/Daniel.

Till