Fredrik Jonson wrote:

> Då är det antingen fel på skivan eller så är datorn felinställd.
> Har du kollat i bios att datorn botar mot cd-läsaren. Kan din dator
> och cd-läsare boota mot cd-skivor?

Tack för tipset. Skivorna är hela, och Allihop bootar nu.

Eftersom jag lyckades boota de andra 6 cdskivorna +
en till som jag bränt ner själv från nätet
(debian 2.4bf-XFS), så utgick jag från att all hårdvara
inklusive bios funkade först, men efter att jag fått
svar från alla på listan att CD no 1 SKA kunna boota,
så provade jag att boota skiva 1 i bägge varianterna
på en exakt likadan burk (märke, modell, hårdvara),
men med annan bios.

No problems whatsoever.

Det visar sig att jag antagligen har en bug i bios på
den första maskinen. =-/

Detta ställer alla mina tidigare klagobrev i ett lite
nytt ljus, eftersom de alla de andra skivorna bootar
upp med hjälp av Debian Resque, i lite olika varianter,
och alltså har annan design än skiva 1 helt från början.

Jag måste m a o kolla upp Debians installations-struktur
från scratch igen. Alltså ingen vits med att besvära
debian-boot listan än på ett tag.

( konstiga fel det kan bli med datorer =-/ )

Till alla som svarat, och som jag inte svarar personligen:
Stort JätteTack!

Vänliga hälsningar
/Daniel

Till