> kompis nya dator. Vilket har varit lite små knepigt eftersom cd-rw/dvd:n
> vägrar att funka

Du måste ha stöd för SCSI-emulering samt stöd för generell SCSI och antagligen
även för SCSI-CD-ROM (har inte testat utan, men det känns uppenbart att det
behövs).

Sedan behöver du också tänka på att CD:n inte längre skall kommas åt med
/dev/hdX utan med /dev/scd0. Bra tips är väl att göra
 rm -f /dev/cdrom;ln -s /dev/scd0 /dev/cdrom

samt justera /etc/fstab.

Även på linux 2.6 verkar detta fungera, även om det inte längre skall vara
nödvändigt. För att det inte skall vara nödvändigt längre behövs en nyare
version av cdrecord, så det är väl lika bra att hålla sig till beprövad
teknik om man inte kör det på en testmaskin..

För att få det pålitligt med SCSI-emuleringen rekommenderar jag att haka på en
hdc=idesci (om CD-skrivaren sitter på hdc) som kärnparameter. (append= med
lilo) eftersom huruvida CD:n nås via SCSI eller IDE annars kommer bero på hur
den användes första gången efter boot.

> och jag kan inte koppla upp mig via dhcp till bredbandbolaget.

Bredbandsbolaget hade förut trassel med deras egenutvecklade DHCP-server, men
de verkar ha fixat problemen nu för tiden. Jag kör bredbandsbolaget och ISC:s
dhclient utan trassel, och man får väl gissa att det är samma lösning som de
använder för DSL-tjänsterna (ringa och fråga?).

Är det inte helt enkelt så att du har en paj kabel, råkat använda en korsad
där det skall vara en rak eller tvärtom, att autodetectningen inte fungerat
så att modemet tex kör 10Mbit/s och nätkort 100Mbit/s eller så?

Om det är ett autodetectfel har jag för mig att man kan göra
 ifconfig eth0 media 100BaseT
eller liknande... Skall gå att lägga till ett mediadirektiv i /etc/network/
interfaces också..

 /Calle

Till