Achei esse componente para captura de video
e descobri atraves do exemplo já compilado
que vem junto, que ele resolve todo o meu problema
pois ele cria um tipo de arquivo .ini no diretorio
da aplicação guardando as configurações do componente
quando configurado na aplicação pelo usuario
(formato de compressão de video etc,etc).
Assim ficaria mais facil distribuir minha aplicação
pois não teria riscos do usuario fazer caca .

eavcap

onde baixei ele:

http://www.torry.net/authorsmore.php?id=2477

TVideoCapture

 O problema é que estou usando delphi7  e o instalador
com os fontes é somente para delphi 5 ou 6  no 7 dá erro
já tentei instalar o componente de diversas formas  e não
consigo.

  Ficaria muito grata aos amigos que puderem ajudar

 Obrigada pela sua atenção.

esta parte abaixo faz parte do readme do componente:

///////////////////////////////////
TVideoCapture v.1.15    FWS     601 k     04 Dec 2002
By Egor Averchenkov. TVideoCapture - Delphi wrapper for DirectShow video
capture functions.

Code is based on Microsoft's AMCap & StillCap samples from DirectX SDK and
DScapture.

Tested under Win98 & Win2k & DX8.1 with miniDV camcoder, Genius VideoCAM III,
bt878 WDM TVTuner.

DirectX 8 or later is required to capture bitmaps.

Fully functional
Source: Included
Exe-Demo Included
Download: CB5 D5 D6

///////////////////

TVideoCapture component with sources
to capture video and bitmaps.
D5, D6 and BCB5 compatible.
Requires DirectShow.
To capture single frames you need DX8.

version 1.15

(c) Egor Averchenkov, 2001-02
e_g_...@mail.ru

///////////////////////////////////

VCL component to capture video and single bitmaps.
Reqiures DirectShow.
Version 1.15

(c) Egor Averchenkov (e_g_...@mail.ru), 2001-2002
Latest revision: November 03, 2002.

About.
------------------------

  TVideoCapture - Delphi wrapper for DirectShow video capture functions.

  Code is based on
  Microsoft's AMCap & StillCap samples from DirectX SDK
    and
  DScapture by orthkon * www.mp3.com/orthkon * orth...@mail.com

  Compatible with D5, D6 and BCB5.
  Tested under Win98 & Win2k & DX8.1 with miniDV camcoder,
  Genius VideoCAM III, bt878 WDM TVTuner.
  DX8 or later is required to capture bitmaps.

  I use this component in my software to capture bitmaps
  (and sometimes video) from Sony miniDV camcoder and webcams.

  !!! To compile demo you must have RxLib. Don't ask me where to get it !!!

  Sorry, I'm rather lazy to write anything else about. (o:
  If you have questions - e-mail me.

http://br.maisbuscados.yahoo.com